W ostatnich latach rynek sprowadzanych, używanych samochodów rozwija się bardzo dynamicznie. Powodem tego jest oczywiście atrakcyjna cena, którą można uzyskać za taki samochód. Niestety, tego typu auta też mogą ukrywać nieprzyjemne niespodzianki. Czasami spotykamy na „przekręcony” przebieg lub powypadkowy egzemplarz.
Przy wadliwej lub powierzchownej naprawie uszkodzonej blacharki po kilku miesiącach może pojawić się rdza lub nawet pękająca szpachla. Przy ewentualnej kolizji może się to skończyć poważnym uszkodzeniem samochodu. Samochody, które przeszły już wypadek nigdy nie będą spełniać w pełni swoich funkcji dotyczących bezpieczeństwa. Co ciekawe, zdarzają się wyłudzacze, którzy samochód składają z połówek lub ćwiartek! Jak można wyczytać na forach internetowych lub w mediach społecznościowych, samochody po naprawach blacharskich zdarzają się także w salonach samochodowych w przypadku nowych aut. Uszkodzenia zdarzają się przy transporcie lub w trakcie jazd próbnych i testowych. Jeśli wykryjemy wady, salon na własny koszt musi dokonać naprawy lub musi nam przedstawić inny egzemplarz.
Jak możemy samodzielnie sprawdzić stan techniczny samochodu?
Lata temu mało kto słyszał o miernikach grubości lakieru. Na rynku były dostępne głównie analogowe testery magnetyczne w postaci długopisów. Te testery jednak nie były zbyt dokładne i wraz z upływem lat okazały się bezużyteczne. Od kilkunastu lat mierniki są już bardziej dostępne, a przede wszystkim produkowane w naszym kraju. Jednym z głównych producentów mierników na naszym rynku jest firma Blue Technology. Producent zapewnia bardzo szeroką gamę różnego rodzaju testerów lakieru. Świetnym rozwiązaniem są testery z sondą kulkową, która pozwala na bardzo precyzyjne pomiary. Świetnie spisuje się przy wszelkiego rodzaju krzywiznach, progach, słupkach itd. Wybierając tego typu model możemy być przekonani, że podczas zakupu nie zostaniemy oszukani. Wiele razy zdarzają się sytuacje, w których sprzedający chce nam wmówić, że nasz miernik jest po prostu zepsuty. Wszystkie mierniki grubości lakieru firmy Blue Technology posiadają w komplecie płytkę kalibracyjną pokrytą folią o grubości 200 μm, dzięki której zawsze będziesz miał pewność, że miernik pracuje prawidłowo. W razie potrzeby Klient w prosty sposób może samodzielnie dokonać kalibracji licznika.
Jak prawidłowo zmierzyć grubość lakieru?
Badanie grubości lakieru w pojeździe najlepiej rozpocząć od dachu i następnie na każdym elemencie samochodu dokonać kilka pomiarów. Grubość oryginalnego lakieru na samochodzie używanym powinna zawierać się w przedziale 80 μm – 180 μm i na jednym pojeździe może odchylać się do 40%. Druga warstwa lakieru to pomiary dwukrotnie wyższe (do 400 μm). Wartości powyżej mogą sugerować nam naprawy blacharskie w postaci szpachlowania. Należy pamiętać, że każdy producent może stosować inne standardy odnośnie grubości lakieru. Przed oględzinami auta warto zapoznać się ze specyfikacją producenta dla konkretnego modelu i rocznika.
Wybierz właściwy miernik Jak widać, nie zawsze musimy naiwnie wierzyć handlarzowi, który chce nam sprzedać używany samochód. Produkowane obecnie mierniki grubości lakieru są dość proste w użyciu i pozwalają na samodzielną ocenę stanu blacharki proponowanego nam samochodu. Testery firmy Blue Technology posiadają 24-miesięczną gwarancję, dzięki czemu bez wahania w przypadku jakichkolwiek problemów możemy zgłosić się do firmy w celu serwisu.