„`html
Via Baltica – Kluczowe Informacje
Via Baltica to fragment międzynarodowej drogi E67, która łączy Warszawę z Tallinem, biegnąc przez Polskę, Litwę i Łotwę. Jest to kluczowe połączenie drogowe w regionie bałtyckim oraz część transeuropejskiego korytarza transportowego.
Historia Prac w Polsce
Pierwotny projekt Via Baltica zakładał przebieg drogi z Suwałk przez Augustów, Łomżę i Ostrów Mazowiecką do Warszawy. W latach 1996-1997, podczas rządów Włodzimierza Cimoszewicza, zmieniono plany, kierując trasę przez Białystok. Spowodowało to spór pomiędzy różnymi instytucjami i organizacjami ekologicznymi.
W 2005 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zleciła międzynarodowej agencji „Scott & Wilson” przeprowadzenie analizy wariantów przebiegu drogi. Analizie poddano ponad 30 wariantów, w tym różne opcje w korytarzu 150 km szerokości, łączącym Warszawę i Budzisko.
Pierwsza analiza nie została zaakceptowana, a podczas powtórnej oceny przebieg białostocki odrzucono jako najmniej uzasadniony. W 2007 roku, po przedterminowych wyborach, rozpoczęto Narodowy Program Wielkiej Budowy, który przewidywał przebieg Via Baltica przez Łomżę i Ełk.
Etapy Analizy i Zatwierdzenie Przebiegu
- Etap II: Syntetyczne przedstawienie poprzednich analiz i prognoza oddziaływania na środowisko.
- Etap III: Ostateczna wersja dokumentów dotyczących korytarza drogowego.
W 2008 roku agencja „Scott & Wilson” poleciła wariant nr 42, który uwzględniał różne kryteria: drogowe, społeczne, ekonomiczne i ekologiczne. W 2009 roku opublikowano projekt rozporządzenia, które zmieniło przebieg drogi na trasie Ostrów Mazowiecka – Łomża – Ełk – Suwałki – Budzisko.
Rola Unii Europejskiej
Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, kraj ten musiał dostosować się do regulacji wspólnotowych. W 2007 roku europarlamentarzyści zapoznali się z planowanym przebiegiem Via Baltica, a Komisja Petycji Parlamentu Europejskiego wezwała do zmiany trasy na bardziej ekologiczną, wskazując na zagrożenie dla obszarów chronionych w sieci Natura 2000.
Parlament Europejski zalecił, aby budowa Via Baltica odbywała się zgodnie z wymogami ochrony środowiska, sugerując, że optymalna trasa powinna prowadzić przez Łomżę, a nie Białystok.
„`