Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Siła odśrodkowa

Siła odśrodkowa

Siła odśrodkowa jest rodzajem siły bezwładności, która występuje w układach odniesienia obracających się względem układów inercjalnych. W przypadku układu odniesienia obracającego się z określoną prędkością kątową, siła ta działa na punkt materialny i może być opisana równaniem:

Reklama

\mathbf F = – m \boldsymbol\omega \times (\boldsymbol\omega \times \mathbf{r}) = m \omega^2\mathbf{r_p}

W powyższym równaniu:

Reklama
  • \boldsymbol\omega – prędkość kątowa układu odniesienia,
  • m – masa ciała,
  • \mathbf{r} – wektor położenia ciała w obracającym się układzie,
  • \mathbf{r_p} – rzut wektora położenia na płaszczyznę prostopadłą do osi obrotu.

Siła odśrodkowa może być również wyrażona w sposób uproszczony jako:

\mathbf F = m \omega^2 \mathbf r = \frac{m v^2}{r} \frac{\mathbf r}{r}

gdzie:

  • v – prędkość układu odniesienia,
  • r – promień wodzący,
  • F – siła odśrodkowa.

Równoważność opisów

W inercjalnym układzie odniesienia siła odśrodkowa nie występuje. Zamiast tego, siły rzeczywiste, które zmieniają kierunek ruchu, są równe sile dośrodkowej. Siła ta ma przeciwny zwrot do siły odśrodkowej, a oba opisy są poprawne. Wybór odpowiedniego układu odniesienia pozwala na analizę ruchu ciała jako spoczynkowego.

Przykłady

Rozważmy ruch ciała na poziomej powierzchni, poruszającym się po łuku w pojeździe:

  • Obserwator spoczywający względem Ziemi zauważy, że klocek porusza się ruchem jednostajnym po okręgu. Siły działające na klocek w kierunku poziomym są równe sile dośrodkowej, a w kierunku pionowym suma sił wynosi zero. Rzeczywistą siłą dośrodkową jest siła tarcia między ciałem a podłogą pojazdu.
  • Obserwator w pojeździe zauważy, że klocek pozostaje w spoczynku, a na niego działa siła odśrodkowa. Ta siła jest równoważona przez siłę tarcia. Jeśli prędkość pojazdu wzrośnie, siła tarcia może nie zrównoważyć siły odśrodkowej, co spowoduje ruch przyspieszony ciała.

Z tego względu zakręty na drogach, które mają być pokonywane z dużą prędkością, są projektowane tak, aby zewnętrzna krawędź była wyższa. Dzięki temu, w układzie związanym z pojazdem, zmniejsza się ryzyko poślizgu i wypadnięcia z toru.

Reklama

Bibliografia

  • Kategoria: Wielkości dynamiczne
Reklama