Siła odśrodkowa
Siła odśrodkowa jest rodzajem siły bezwładności, która występuje w układach odniesienia obracających się względem układów inercjalnych. W przypadku układu odniesienia obracającego się z określoną prędkością kątową, siła ta działa na punkt materialny i może być opisana równaniem:
W powyższym równaniu:
- – prędkość kątowa układu odniesienia,
- m – masa ciała,
- – wektor położenia ciała w obracającym się układzie,
- – rzut wektora położenia na płaszczyznę prostopadłą do osi obrotu.
Siła odśrodkowa może być również wyrażona w sposób uproszczony jako:
gdzie:
- – prędkość układu odniesienia,
- – promień wodzący,
- – siła odśrodkowa.
Równoważność opisów
W inercjalnym układzie odniesienia siła odśrodkowa nie występuje. Zamiast tego, siły rzeczywiste, które zmieniają kierunek ruchu, są równe sile dośrodkowej. Siła ta ma przeciwny zwrot do siły odśrodkowej, a oba opisy są poprawne. Wybór odpowiedniego układu odniesienia pozwala na analizę ruchu ciała jako spoczynkowego.
Przykłady
Rozważmy ruch ciała na poziomej powierzchni, poruszającym się po łuku w pojeździe:
- Obserwator spoczywający względem Ziemi zauważy, że klocek porusza się ruchem jednostajnym po okręgu. Siły działające na klocek w kierunku poziomym są równe sile dośrodkowej, a w kierunku pionowym suma sił wynosi zero. Rzeczywistą siłą dośrodkową jest siła tarcia między ciałem a podłogą pojazdu.
- Obserwator w pojeździe zauważy, że klocek pozostaje w spoczynku, a na niego działa siła odśrodkowa. Ta siła jest równoważona przez siłę tarcia. Jeśli prędkość pojazdu wzrośnie, siła tarcia może nie zrównoważyć siły odśrodkowej, co spowoduje ruch przyspieszony ciała.
Z tego względu zakręty na drogach, które mają być pokonywane z dużą prędkością, są projektowane tak, aby zewnętrzna krawędź była wyższa. Dzięki temu, w układzie związanym z pojazdem, zmniejsza się ryzyko poślizgu i wypadnięcia z toru.
Bibliografia
- Kategoria: Wielkości dynamiczne