Filippo Taglioni
Filippo Taglioni (5 listopada 1778, Mediolan – 11 lutego 1871, Como) był włoskim tancerzem, baletmistrzem, choreografem oraz pedagogiem baletu. Jest ojcem znanej tancerki Marii Taglioni oraz tancerza i choreografa Paola Taglioniego.
Kariera
Taglioni zadebiutował w 1794 roku w Pizie, a w 1799 roku rozpoczął naukę pod okiem Coulona, co zaowocowało debiutem w Operze Paryskiej. W 1803 roku został pierwszym solistą w Sztokholmie, a od 1818 roku pełnił funkcję maître de ballet. W ciągu swojej kariery podróżował po Europie, wystawiając liczne balety. W latach 1837-1842 pracował w Petersburgu, a następnie w latach 1843-1853 był dyrektorem baletu oraz szkoły baletowej w Teatrze Wielkim w Warszawie. Po zakończeniu tej współpracy osiedlił się w Como, gdzie spędził resztę życia.
Wybrane choreografie
- Danina, oder Jocko, der brasilianische Affe – 1826, Stuttgart, również w Warszawie jako Amazylla, czyli dziecię i małpa – 1839
- Le Dieu et la Bayadere – 1830, Paryż
- La Sylphide – 1832, Paryż, także w Warszawie jako Sylfida – 1839
- Nathalie ou La Laitiere Suisse – 1832, Paryż, w Warszawie jako Mleczarka szwajcarska – 1837
- La Révolte au Sérail – 1833, Paryż
- La Fille du Danube – 1836, Paryż
- La Diane chasseresse – 1837, Paryż, w Warszawie jako Łowy Diany – 1844
- Miranda ou le Naufrage – 1838, Petersburg, w Warszawie jako Miranda – 1844
- La Gitana – 1838, Petersburg, w Warszawie jako Gitana – 1843
- L’Ombre – 1839, Petersburg, w Warszawie jako Cień – 1844
- Le Pirate – 1840, Petersburg, w Warszawie jako Rozbójnik morski – 1840
- Aglaë, ou L’Élève d’Amour – 1841, Petersburg, w Warszawie jako Miłość przebudzona – 1852
- Herta – 1842, Petersburg, w Warszawie jako Herta, królowa Elfryd, czyli Czarownica i pasterka – 1842
- Poranek indyjski – 1844, Warszawa
- Dzień karnawału weneckiego – 1844, Warszawa
- Wyspa amazonek – 1845, Warszawa
- Diabełek kulawy, czyli Kłopoty opieki – 1846, Warszawa
- Anetta, czyli Sen wieśniaczki – 1846, Warszawa
- Przybycie, zabawa i odjazd na kolei żelaznej – 1847, Warszawa
- Panorama Neapolu – 1848, Warszawa
- Markietanka i pocztylion – 1850, Warszawa
Podsumowanie
Filippo Taglioni pozostaje znaczącą postacią w historii baletu, zarówno jako artysta, jak i nauczyciel, mający wpływ na rozwój tej formy sztuki w Europie.