Polska ma szansę na zastrzyk funduszy, które posłużą do budowy dróg i szlaków komunikacyjnych o podwójnym zastosowaniu. Inwestycja ta ma na celu nie tylko usprawnienie transportu, ale także wzmocnienie strategicznego potencjału kraju. „Zamierzamy zainwestować w infrastrukturę militarną. Mowa o obiektach, które będą wykorzystywane w codziennym ruchu drogowym i kolejowym, ale będą też przystosowane do potrzeb transportu wojskowego” – podkreślił Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
PRIORYTETY POLSKIEJ PREZYDENCJI
Działania na rzecz infrastruktury transportowej w Unii Europejskiej, zwłaszcza w zakresie transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T), mają być jednym z kluczowych punktów polskiej prezydencji. Wiceminister zaznaczył, że istotne będzie zwiększenie finansowania oraz poprawa odporności istniejących systemów transportowych. Zwrócił uwagę na potrzebę eliminacji tzw. wąskich gardeł w transporcie oraz rozwój niskoemisyjnych rozwiązań transportowych, co jest szczególnie ważne dla Komisji Europejskiej.
INFRASTRUKTURA W SŁUŻBIE WOJSKA
Polska planuje zrealizować szereg projektów, które będą implementowane na całym terytorium kraju. Wśród nich znalazły się nowe linie kolejowe w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), które mogłyby służyć zarówno cywilnym, jak i wojskowym potrzebom. Malepszak zauważył, że geograficzne położenie Polski wiąże się z dodatkowymi wyzwaniami, takimi jak poprawa logistyki na wschodniej flance NATO. To nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale i codziennego funkcjonowania mieszkańców.
WYZWANIA ZWIĄZANE Z KLIMATEM
Nie bez znaczenia pozostaje też konieczność dostosowania infrastruktury do zmian klimatycznych. Projekty powinny być tak zaplanowane, by były odporne na ekstremalne zjawiska pogodowe. Ostatnie powodzie, które dotknęły Polskę we wrześniu, a w październiku Hiszpanię, tylko potwierdzają, jak istotne staje się takie podejście w kontekście planowania inwestycji transportowych.
Wiceminister Malepszak uczestniczy w Brukseli w spotkaniu unijnych ministrów transportu, gdzie omawiane są kluczowe zagadnienia wpływające na przyszłość europejskich sieci komunikacyjnych. Z jego słów wynika, że połączenie kwestii strategicznych z codziennością transportu ma szansę na przynieść pozytywne skutki, zarówno dla gospodarki, jak i dla bezpieczeństwa narodowego.