W przyszłym roku Wrocław czeka największa inwestycja w dziedzinie komunikacji i infrastruktury drogowej. Realizacja trasy tramwajowo-autobusowej na Swojczyce ma na celu znaczącą poprawę układu komunikacyjnego wschodniej części miasta. Z nowej inwestycji skorzystają dziesiątki tysięcy mieszkańców zarówno nowo powstałych osiedli, jak i historycznego Sępolna.
PRZETARGI I PLANY INFRASTRUKTURALNE
Aktualnie w trakcie są procedury przetargowe związane z tą ogromną inwestycją infrastrukturalną, która będzie obejmować przebudowę oraz budowę nowych elementów drogowo-torowych. Plan zakłada budowę blisko 2 km nowych torów, stacji tramwajowej na Swojczycach oraz przebudowę istniejącej pętli na Sępolnie. W ramach projektu powstanie 14 przystanków, w tym osiem podwójnych przystanków tramwajowo-autobusowych, a także przystanki tramwajowe i autobusowe. Aby umożliwić tramwajom dojazd na Swojczyce, zostanie zbudowana nowa stacja prostownikowa oraz kilometry sieci trakcyjnej. Warto podkreślić, że zarówno tramwaje, jak i autobusy będą kursować głównie w wydzielonym korytarzu komunikacyjnym. Ekologiczne rozwiązania mają być włączone do infrastruktury przystankowej, co zostanie zrealizowane dzięki działaniom Wrocławskich Inwestycji – mówi Piotr Paś, prezes tej instytucji.
ZIELEŃ W CENTRUM INWESTYCJI
Pętla tramwajowa na Swojczycach ma być przestrzenią zieloną, z drzewami posadzonymi wewnątrz. Obszar będzie wykorzystany jako zbiornik rozsączająco-odparowujący, przypominający meandrujący rów. Na przystankach komunikacji miejskiej także pojawi się zieleń, a nowatorskim pomysłem będą zielone dachy wiat, na których ułożone zostaną maty rozchodnikowe. Planowane jest posadzenie około 380 drzew, takich jak klony, lipy, sosny czy topole, a także wielu krzewów. Niektóre drzewka, które mogą zagrażać sieciom podziemnym, będą miały specjalne moduły antykompresyjne oraz systemy napowietrzająco-nawadniające, co jest innowacyjnym rozwiązaniem w kontekście zachowania estetyki i funkcjonalności terenów zielonych.
PRZEBUDOWA ULIC I INFRASTRUKTURY
W ramach tej inwestycji zmodernizowany zostanie istotny fragment ulicy Swojczyckiej oraz odcinek ulicy Mickiewicza, prowadzący od pętli do nowych mostów Chrobrego. Powstanie także nowy łącznik z Marco Polo na wysokości ulicy Mydlanej, co z pewnością ułatwi komunikację. W projekcie uwzględniono przebudowę siedmiu skrzyżowań. Łącznie przebudowanych zostanie blisko 1,8 km jezdni, a także wybudowane 2,7 km nowych dróg rowerowych i około 6 km nowych chodników – relacjonuje Andrzej Biegus, kierownik projektu Wrocławskich Inwestycji.
PARKING I INFRASTRUKTURA PODZIEMNA
W ramach projektu powstanie również parking typu park and ride, wyposażony w jezdnię manewrową i pomieszczący 166 miejsc postojowych, w tym przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami oraz dla samochodów elektrycznych. Nawierzchnia parkingu będzie przepuszczalna, co jest ważnym krokiem w kierunku ekologicznych rozwiązań. Nie zabraknie również parkingów rowerowych, aby promować zrównoważoną mobilność.
Cała inwestycja obejmie szereg działań związanych z przebudową oraz budową nowej infrastruktury podziemnej i nadziemnej. Wykonawca będzie miał 24 miesiące na zrealizowanie wszystkich prac od momentu podpisania umowy. To ambitnye przedsięwzięcie, które z pewnością wpłynie na komfort komunikacji w Wrocławiu, zarówno teraz, jak i w przyszłości.