Co z przyszłością kolekcji skansenu w Chabówce? Czy czeka ją likwidacja, czy może zostanie sprzedana na części? Na te pytania próbuje odpowiedzieć Beata Szydło, była premier z ramienia PiS, w obliczu zapowiedzi PKP Cargo o przekształceniu kultowej placówki. Spółka, która stoi w obliczu kryzysu finansowego, zapewnia, że skansen nie zostanie zlikwidowany, lecz zostanie przekształcony w „nową formułę”.
INFORMACJE Z FACEBOOKA
W poniedziałek po południu na stronie Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce pojawił się niepokojący post, w którym prezes PKP Cargo, Marcin Wojewódka, miał ogłosić zamiar likwidacji placówki. W informacji nie wskazano powodów takiej decyzji, ani na czym miałaby polegać sama likwidacja. Po chwili wpis został usunięty, co tylko podsyciło spekulacje i kontrowersje wokół sprawy.
REAKCJA POLITYKÓW
W obliczu tej sytuacji, głos zabrała była premier Beata Szydło, podkreślając, że zmiany w PKP Cargo mają wpływ nie tylko na pracowników, ale także na cenne eksponaty znajdujące się w muzeum. „Dramat pracowników PKP Cargo dotyka także słynnego kolejowego muzeum w Chabówce (…) Czy ta kolekcja trafi na złom, czy zostanie rozsprzedana?” – pytała w swoim wpisie na platformie X.
Posłanka klubu Razem, Paulina Matysiak, wyraziła swoje zdziwienie, pytając, „jak to możliwe, że p.o. prezesa pan Marcin Wojewódka przychodzi do głowy takie absurdalne pomysły?”.
OFICJALNE STANOWISKO PKP CARGO
Interia skontaktowała się z PKP Cargo, które zapewniło, że Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce nie zostanie zlikwidowany. „Unikatowe lokomotywy, wagony i inne pojazdy związane z dziedzictwem kolejowym będą dalej chronione” – zaznaczyła spółka. PKP Cargo wskazuje, że planowane jest przejęcie zarządzania skansenem przez PKP S.A. lub Fundację Grupy PKP.
Jak podkreślono, aby placówka mogła nadal funkcjonować, konieczne jest wypracowanie odpowiednich rozwiązań formalno-prawnych. Koszt utrzymania skansenu wynosi około 3 milionów złotych rocznie, a obecnie priorytetem spółki jest zabezpieczenie zobowiązań wobec pracowników.
WARTOŚĆ KOLEKCJI
Warto zaznaczyć, że kolekcja w skansenie w Chabówce obejmuje ponad 130 różnych pojazdów, w tym wiele utrzymywanych w stanie czynnym. W skład tej wyjątkowej kolekcji wchodzą m.in. trzy parowozy: OKz32-2, Ty42-107 oraz Tkt48-191. Pomimo trudności finansowych, PKP Cargo zapewnia, że podejmuje wszelkie działania, aby skansen mógł kontynuować swoją działalność, zachowując niepowtarzalny charakter i bogatą ofertę dla turystów oraz miłośników kolei.
Źródło/foto: Interia