W Katowicach nadchodzi nowa era miejskiego transportu dzięki elektrycznemu, cichemu i ekologicznemu autobusowi Yutong U18. To innowacyjne rozwiązanie nie tylko dba o komfort pasażerów, oferując m.in. siedzenia z wbudowanymi ładowarkami USB, ale również ambitnie stawia na zmiany w komunikacji miejskiej. Całe zamówienie na 30 takich autobusów wynosi blisko 117 mln zł.
Nowoczesne rozwiązania w służbie pasażerów
Niebawem na katowickie ulice wjadą autobusy o zasięgu ponad 350 km na jednym ładowaniu. Model Yutong U18, mający długość 18 metrów, jest przegubowy i może pomieścić aż 125 osób. Wewnątrz znajduje się 46 miejsc siedzących, z których przynajmniej 12 będzie przystosowanych dla osób o ograniczonej mobilności. Portal katowice.eu informuje, że cztery miejsca dla tych pasażerów będą wyróżnione kolorystycznie oraz wzorem obicia siedzisk. Co więcej, system zliczania pasażerów pomoże monitorować obłożenie autobusów, co w przyszłości ułatwi dobór odpowiednich pojazdów do konkretnych tras.
Inwestycja w przyszłość
Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice, z entuzjazmem podkreśla, że nowe pojazdy to znaczący krok w kierunku modernizacji floty. Zwraca uwagę na wyższą jakość usług oraz dbałość o środowisko. Pierwsza partia 15 autobusów ma przybyć jeszcze w tym roku, a reszta floty ma być dostępna do końca kwietnia 2026 roku, co łącznie da Katowicom 58 elektrycznych autobusów.
W ostatnich latach w Katowicach zadebiutowały już 22 hybrydowe autobusy oraz 8 zasilanych gazem CNG. Prezydent Marcin Krupa zaznacza, że nowo podpisana umowa na dostawę kolejnych 30 elektrycznych autobusów stanowi największe takie zamówienie w historii miasta. Co istotne, ponad 2/3 wartości tej inwestycji pokryją środki zewnętrzne, w tym blisko 80 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Komfort i funkcjonalność na pierwszym miejscu
Nowe autobusy będą wyposażone w wygodne siedzenia z ładowarkami USB, automatyczną klimatyzację oraz systemy ogrzewania. Co więcej, kierowcy będą mieli do dyspozycji kamery z widokiem 360 stopni. Całość projektowana jest z myślą o stworzeniu komfortowej przestrzeni nie tylko dla podróżnych, ale także dla pracowników transportu.
Pełen optymizmu Marcin Kucharski, prezes Busnex Poland, zauważa, że Katowice wprowadzając zeroemisyjny transport, stają się częścią nowoczesnych miast przyszłości. Współpraca z miastami takimi jak Białystok, Jelenia Góra czy Warszawa, które już korzystają z nowoczesnych, elektrycznych autobusów Yutong, potwierdza skuteczność tej decyzji. Dla pasażerów oznacza to cichszy i bardziej ekologiczny transport publiczny, a także realny wkład w poprawę jakości środowiska.
Tak ambitny projekt, jak wprowadzenie floty autobusów Yutong U18 w Katowicach, niewątpliwie zasługuje na uwagę i uznanie. Kto wie, czy nie jest to początek prawdziwej rewolucji w miejskim transporcie w Polsce?