Dzisiaj jest 3 listopada 2024 r.
Chcę dodać własny artykuł

Jak wygląda praca w dziale UI/UX? Jak zostać dobrym UX Designerem? – rozmawiamy z ekspertkami z Comarch

Jak zostać dobrym UI/UX-owcem? Czy bez solidnych fundamentów w postaci umiejętności związanych z grafiką to w ogóle możliwe?

(Barbara Kufta) Zacznę od drugiego pytania: jeśli mówimy o stanowisku UI/UX to nie jest możliwe. UI design to projektowanie wizualne interfejsu, więc jest to ściśle związane z projektowaniem graficznym. Kluczowa jest tu praca z typografią, kolorem oraz umiejętnością patrzenia na całość projektowanej aplikacji. UI designer nie projektuje jednego, osobnego ekranu. Czyli z jednej strony myślenie o spójności projektu – tutaj istotne jest, aby elementy interfejsu: komponenty (czyli przyciski itp.) kroje pisma, grafiki i animacje były utrzymane w podobnej stylistyce, zbudowane w oparciu o jakieś zasady. Na tym etapie pomocą służy stworzenie design systemu. Z drugiej strony ważna jest hierarchia informacji już na poszczególnych ekranach. Projektant musi umieć „poprowadzić” użytkownika przez najważniejsze elementy ekranu. Powinien akcentować najważniejsze rzeczy, ustanawiać ich hierarchię, umiejętnie kierować wzrokiem użytkownika od jednego elementu do drugiego oraz uświadomić funkcję danego elementu, np. afordancja  („klikalność” przycisku). No i na końcu ubrać to wszystko w pewnego rodzaju magię, tak aby całość projektu robiła pozytywne wizualne wrażenie. Emocje odgrywają ogromną rolę w projektowaniu, niejako „sprzedają” projekt.

Jeśli mówimy o samej roli projektanta UX, to możliwy jest brak wyczucia estetycznego. Aczkolwiek powinien poznać podstawy projektowania graficznego.

Żeby być dobrym UX-em, trzeba nieustanne, na różnych etapach pracy, zadawać sobie i innym pytanie “Dlaczego?”. Dobrze, jeśli projektant tworząc produkt cyfrowy, pamięta o 3 aspektach pracy. Pierwszy to poznanie użytkownika, spełnianie jego potrzeb i dostarczanie pozytywnych wrażeń. Kolejny to rozumienie wymagań biznesowych, tak żeby wypuszczenie produktu się opłacało oraz komunikacja z programistami, by to, co zaprojektował było do zrealizowania. Zapewne to ostatnie jest ważniejsze w pracy w software housie.

(Justyna Sołtys) Pytanie, jak rozumiemy solidne fundamenty? Czy potencjalny projektant powinien skończyć kierunkowe studia? Czy przejść szereg kursów, w których rynek obecnie obfituje? W pierwszym przypadku uważam, że czasy, w których studia definiowały nasz przyszły zawód minęły.  Bardzo często wchodząc na rynek pracy de facto zaczynamy coś nowego. Nierzadko okazuje się to bardzo odświeżające. Odpowiadając z perspektywy kulturoznawcy (najpierw studenta, następnie doktora) i obecnego projektanta UX – nie uważam za konieczne skończenie studiów związanych z projektowaniem, aby realizować się w tym zawodzie. Właściwie nie uważam też, że brak jakichkolwiek studiów zamyka tę drogę. Studia z pewnością pomagają, ale poza projektowaniem konieczna jest również nauka empatii, umiejętności przyjmowania krytyki oraz dystansu. Zawsze jest łatwiej, gdy ktoś dostarcza nam już uporządkowaną wiedzę i przedstawia dobre praktyki, poparte doświadczeniem i własnymi potknięciami. Ale takich ludzi spotkamy nie tylko na studiach, lecz także w pracy, w realnym zespole, przy konkretnym produkcie. Pracujemy z nimi na co dzień i dzięki temu  uczymy się w praktyce i znacznie szybciej. Dostęp do wiedzy jest dziś bardzo powszechny, kursy związane z projektowaniem bywają dobrym wprowadzeniem, podyplomowe studia pozwalają poznać ludzi związanych z branżą, uczyć się od praktyków. Obecnie jednak mamy dostęp do narzędzi i ogromnych zasobów, które ułatwiają tę naukę oraz pracę: konceptów zrealizowanych przez innych projektantów, design systemów dostarczających set komponentów w formie bibliotek, wytycznych – wystarczy używać i uczyć się, czytać, przeglądać, projektować i zderzać z opiniami.

(BK) Wydaje mi się istotne to, co Justyna mówi o nauce. Szczególnie w branży IT trzeba nieustannie się uczyć, czerpać wiedzę z różnych źródeł i praktykować. Dla początkujących ważne jest, aby mieli świadomość, że muszą popełniać błędy. My – projektanci nie tworzymy od razu doskonałych projektów, robimy sporo błędów, ale wyciągamy wnioski.

To tylko zajawka artykułu.

Jeśli chcesz przeczytać całość kliknij TUTAJ.

Już dziś dołącz do naszej społeczności i polub naszą stroną na Facebooku!
Polub na
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Przeczytaj również:

Artykuły minuta po minucie