Żuraw Pływający
Żuraw pływający, znany również jako dźwig pływający, to specjalistyczna jednostka pływająca z zamocowanym żurawiem na stalowym pontonie. Jest wykorzystywany w stoczniach, portach oraz na otwartym morzu, gdzie standardowe żurawie nie mogą pracować. Może być napędzany własnym silnikiem lub wymagać holowników do przemieszczania.
Reklama
Podział Dźwigów Pływających
Dźwigi pływające dzielą się na dwa główne typy:
Reklama
- Dźwig z obrotowym ramieniem: Umożliwia obrót 360 stopni, co czyni go bardziej uniwersalnym. Przykład: „Maja”.
- Dźwig ze stałym ramieniem: Ramię przypominające literę „A”, ogranicza ruchy do przodu i w tył. Przykład: „Conrad CONSUL”.
Największe Żurawie Pływające w Polsce
- Conrad CONSUL
- Maja
- REM-220
Dane Techniczne Wybranych Dźwigów
Conrad CONSUL
- Właściciel: Gdańsk
- Rok budowy: 1971
- Długość: 45,42 m
- Nośność: 1140 ton
- Napęd: 2 pędniki Voith-Schneider, moc 560 kW
- Miejsca dla załogi: do 12 osób
Maja
- Właściciel: Polskie Ratownictwo Okrętowe
- Udźwig: hak główny 330 ton, hak pomocniczy 100 ton
- Możliwość obrotu: 360°
- Maks. masa ładunku: 800 ton
DP-ZPS-Ś-3 (Gucio)
- Właściciel: Zakład Usług Żeglugowych Sp. z o.o.
- Udźwig: hak główny 200 ton, hak pomocniczy 30 ton
- Maks. prędkość: 6 węzłów
REM-220
- Właściciel: Gdańska Stocznia „Remontowa” SA
- Udźwig: hak główny 2 x 100 ton, hak pomocniczy 40 ton
- Maks. prędkość: 6 węzłów
S.G.Dz – 100 Ton Nr 2
- Właściciel: Euromos sp. z o.o.
- Udźwig: hak główny 100 ton, hak pomocniczy 25 ton
DP15
- Właściciel: „WUŻ” Port and Maritime Services Ltd Sp. z o.o.
- Udźwig: hak główny 63 ton, hak pomocniczy 16 ton