Dzisiaj jest 19 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

ZSD Nysa

Nysa – Polska Marka Samochodów Dostawczych

Nysa to marka polskich samochodów dostawczych, produkowanych w Nysie w latach 1959–1994. Pojazdy te były dostosowane do ówczesnych możliwości technologicznych zakładów, posiadając prostą konstrukcję. Nysa była dostępna w różnych typach nadwozia, takich jak furgon, mikrobus, towos, sanitarka i chłodnia.

Specyfikacja Techniczna

Poniżej przedstawiono kluczowe informacje dotyczące pojazdów Nysa:

  • Silniki:
    • M-20: R4 SV 2120 cm³, 50 KM
    • S-21: R4 OHV 2120 cm³, 70 KM
  • Skrzynia biegów: 3 i 4-biegowa manualna
  • Rodzaj napędu: tylny
  • Wymiary:
    • Długość: od 4400 mm do 4550 mm
    • Szerokość: 1760 mm
    • Wysokość: od 1955 mm do 2235 mm
    • Rozstaw osi: 2700 mm
  • Masa własna: od 1400 kg do 1560 kg
  • Ładowność: 750–850 kg
  • Ilość miejsc: 2–9
  • Zbiornik paliwa: 55 l

Prototypy

W ramach rozwoju marki zbudowano prototypy, takie jak:

  • Nysa 321: Dwa egzemplarze, jeden z nich w Narodowym Muzeum Techniki w Warszawie.
  • Nysa 325: Dziewięć egzemplarzy w różnych wersjach nadwozia, z napędem na 2 i 4 koła.
  • Nysa 523: Prototyp z dodatkowymi przeszkleniami, używany do delegacji z fabryki do Warszawy.

Nysa w Kulturze Masowej

Samochody Nysa pojawiały się w polskiej kulturze masowej:

  • W filmie Dwaj panowie N sierżant Janek Dziewanowicz pędzi na lotnisko Nysą N59-S.
  • W filmie „Pogotowie przyjedzie” załoga karetki korzysta z Nysy 522.
  • W 1969 roku Nysa była używana podczas pierwszej powojennej polskiej wyprawy w Himalaje.

Marka Nysa pozostaje istotnym elementem polskiej motoryzacji, a jej pojazdy wciąż budzą wspomnienia i zainteresowanie.