Wieża w Szachach
Wieża to jedna z figur szachowych, z którą każdy gracz rozpoczyna grę, posiadając po dwie wieże, umiejscowione w narożnikach szachownicy. W przypadku białych, wieże znajdują się na polach a1 i h1, natomiast czarnych na a8 i h8.
Ruch i Wartość Wieży
Wieża porusza się po liniach pionowych i poziomych, w dowolnym kierunku, zajmując dowolną liczbę niezajętych pól. Może bić bierki przeciwnika, zajmując ich pole. W trakcie gry wieża może uczestniczyć w roszadzie z królem. Na pustej szachownicy wieża atakuje 14 pól.
Wartość wieży szacowana jest na 5 punktów, co czyni ją silniejszą od gońca i skoczka. Wymiana wieży na jedną z tych figur nazywana jest stratą jakości. W większości sytuacji dwie wieże mają przewagę nad hetmanem, a wieża oraz hetman klasyfikowane są jako ciężkie figury.
Strategia i Pozycjonowanie
Początkowo wieże są jedynymi figurami niebronionymi przez inne. Gracze często dążą do połączenia wież, co można osiągnąć przez krótką lub długą roszadę oraz wyprowadzenie innych figur z pierwszej linii. Po takim manewrze wieże mogą wspierać się nawzajem, co ułatwia ich aktywację w grze.
Ustawienie wieży na otwartej lub półotwartej kolumnie jest korzystne, umożliwiając atak na oboz przeciwnika oraz obronę własnych bierków. Dublowanie wież, czyli umieszczanie ich w jednej kolumnie, również zwiększa ich efektywność.
Rola Wieży w Końcówce
W fazie końcowej gry wieże zyskują na znaczeniu, gdyż mniej bierek ogranicza ich ruchy. Często wspierają marsz pionków do ósmej linii w celu ich promocji. Największą siłę wieża ma, gdy znajduje się za pionem w tej samej kolumnie. Może również blokować dostęp króla przeciwnika do pionka dążącego do promocji.
Dwie wieże na siódmej linii, przy królu przeciwnika na ósmej, mają dużą szansę na wygraną lub co najmniej wymuszenie remisu przez wieczny szach.