Wierchowina – Historia Marki
Wierchowina to marka radzieckich motocykli, motorowerów i „mokików”, której pierwsze prototypy powstały w 1970 roku we Lwowie. Do końca tego samego roku zorganizowano masową produkcję, w ramach której wyprodukowano około 50.000 pojazdów, w tym model Wierchowina-3. Nazwa marki była używana do końca lat 80.
Przodkowie
Historia Wierchowiny sięga lat 50. XX wieku, kiedy to rozpoczęto produkcję rowerów z silnikiem spalinowym o mocy 1 KM. Oto niektóre z wcześniej wytwarzanych modeli:
- MW-042 „Lwowianka” (1958-1962)
- MW-044 (1963-1965)
- MP-045 (1968-1969)
- MP-047 „Tissa” (1969-1970)
- MP-048 „Wierchowina-3” (1970-1973)
Modele Wierchowiny
W ciągu lat marka Wierchowina wprowadzała różne modele, które charakteryzowały się różnymi udoskonaleniami silnikowymi oraz konstrukcyjnymi:
Wierchowina 3
Model MP-048 wprowadzony w 1970 roku, z silnikiem 51 (K).
Wierchowina 4
Model LMZ-2-152, wprowadzony w 1972 roku. Zmodyfikowane siodło oraz zbiornik, silnik SZ-52.
Wierchowina 5
Model LMZ-2.153 z 1974 roku. Nowy design, poziomy zbiornik, silnik SZ-57, uruchamiany pedałami.
Wierchowina 6
Model LMZ-2.158, wprowadzony w 1977 roku. Zmiany w zbiorniku, siodle oraz silniku SZ-58.
Wierchowina 7
Model LMZ-2.159, produkowany od 1981 roku. Nowości w przedniej części, nowy silnik SZ-62(M) i V 50.
Wierchowina-Sport
Model przystosowany do motocrossu, z wzmocnionymi amortyzatorami i podniesionym przednim błotnikiem, oparty na modelach 6 i 7.
Wierchowina-Tourist
Model z dodatkowym wyposażeniem turystycznym, produkowany na podstawie wszystkich modeli.
Literatura
W celu zgłębienia wiedzy na temat Wierchowiny polecana jest publikacja: Motorowery, mokiki: „Karpaty”, „Wierchowina”, „Riga”: urządzenia, serwis, naprawa (opracowanie Kakov KP, Grishchenko PV), „Ranok”, 2004.