Wielokąt w modelowaniu 3D
Wielokąt to podstawowy element wykorzystywany w procesie tworzenia obrazów trójwymiarowych. Służy do modelowania powierzchni obiektów, gdzie wierzchołki są łączone odcinkami, tworząc siatkę wielokątów. Dzięki temu graficy mogą szybko ocenić efekty swojej pracy oraz wprowadzać poprawki bez konieczności pełnego renderowania modelu.
Proces modelowania
Przejście od modelu do finalnego obiektu polega na zwiększeniu liczby wielokątów, co poprawia wizualną gładkość powierzchni. W praktyce najczęściej wykorzystuje się proste wielokąty:
- Trójkąty
- Czworokąty
Wielokąty o większej liczbie wierzchołków są zazwyczaj niepraktyczne i mogą spowalniać proces, ponieważ sprzętowe jednostki przyspieszające przetwarzanie są zoptymalizowane do obsługi trójkątów.
Definiowanie materiałów
Dla każdego wielokąta można przypisać tzw. „materiał”, który określa jego kolor lub teksturę oraz parametry odbicia światła. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie realistycznych efektów wizualnych w modelach 3D.