Historia White Star Line
White Star Line to linia żeglugowa, która rozpoczęła działalność w 1845 roku jako White Star Line of Boston Packets. W 1868 roku firma została uratowana od bankructwa przez Thomasa Ismaya, który zainwestował 1000 funtów szterlingów i nawiązał współpracę z stocznią Harland and Wolff w Belfaście, odpowiedzialną za budowę większości statków dla tej linii.
Katastrofy morskie
Historia White Star Line obfituje w tragiczne wydarzenia. Do najpoważniejszych katastrof należą:
- 1873: RMS Atlantic zatonął koło Halifaksu, zabijając 585 pasażerów.
- 1893: Naronic zatonął podczas rejsu z Liverpoolu do Nowego Jorku, na pokładzie miało 74 pasażerów.
- 1909: RMS Republic zderzył się z liniowcem SS Florida, ginąc 4 osoby.
- 1912: Titanic zatonął po kolizji z górą lodową, tracąc życie ponad 1500 pasażerów.
- 1916: Britannic zatonął po wpłynięciu na minę, w wyniku czego zginęło 30 osób.
Jedynie Olympic z trzech bliźniaczych statków klasy Olympic miał udaną karierę, w służbie do 1934 roku, kiedy to zderzył się z latarniowcem, w wyniku czego zginęło 7 osób.
Problemy finansowe i fuzja
W 1933 roku White Star Line i Cunard Line zmagały się z poważnymi problemami finansowymi, spowodowanymi spadkiem liczby pasażerów oraz starzejącą się flotą. W 1931 roku rozpoczęto budowę nowego liniowca, który później stał się RMS Queen Mary. W grudniu 1933 roku obie linie otrzymały wsparcie finansowe od brytyjskiego rządu.
10 maja 1934 roku White Star Line połączyła się z Cunard Line, tworząc Cunard-White Star Limited. Ostatecznie Cunard wykupił wszystkie akcje White Star Line, co doprowadziło do wchłonięcia firmy w 1947 roku.
Statki White Star Line
Statki White Star Line często nosiły nazwy kończące się na ’-ic’, w przeciwieństwie do linii Cunard, która nadawała statkom nazwy kończące się na ’-ia’. Oto przykłady jednostek:
- RMS Olympic (1911)
- RMS Titanic (1912)
- RMS Britannic (1914)
White Star Line pozostaje jedną z najbardziej znanych linii żeglugowych w historii, zarówno z powodu swoich osiągnięć, jak i tragicznych wydarzeń, które na zawsze wpisały się w karty morskiej historii.