Wampir: Requiem
Wampir: Requiem to gra fabularna stworzona przez White Wolf, osadzona w „nowym” Świecie Mroku, wydana w sierpniu 2004 roku. Choć jest nową grą, korzysta z elementów poprzedniczki, Wampir: Maskarada. W Polsce zadebiutowała w sierpniu 2009. Aby grać, potrzebny jest także podręcznik główny do nowego Świata Mroku.
Klany
W grze wampiry, zwane Spokrewnionymi, przynależą do jednego z pięciu klanów:
- Daeva – uwodziciele i drapieżcy
- Gangrel – dzicy łowcy
- Mekhet – posiadacze ukrytej wiedzy
- Nosferatu – zdeformowane potwory
- Ventrue – wampirza arystokracja
Przymierza
W grze występują również polityczne frakcje, zwane Przymierzami:
- Invictus – nowoczesni arystokraci
- Lancea Sanctum – wampiry o tradycjach chrześcijańskich
- Ordo Dracul – potomkowie mitycznego Drakuli
- Ruch Kartiański – wampirzy rewolucjoniści
- Wiedźmi Krąg – nowocześni czarnoksiężnicy
- Niezrzeszeni – wampiry nieprzynależące do przymierzy
Dyscypliny
Spokrewnieni posiadają nadprzyrodzone moce, zwane Dyscyplinami, które wymagają krwi do działania. Dzielą się na:
- Powszechne – dostępne dla wielu klanów
- Unikatowe – specyficzne dla jednego klanu
- Związane z przymierzem – dostępne tylko dla członków danego przymierza
- Związane z linią krwi – unikalne dla specyficznych linii
Przeciwnicy
Wampiry mają wielu wrogów, w tym m.in. wampiry z Miotu Beliala i VII.
Różnice w stosunku do Wampira: Maskarady
Podstawowe różnice to zmiana w tematyce i mechanice gry, oraz mniejsze znaczenie klanów na rzecz przymierzy. W Requiem klany zostały uproszczone, a wprowadzenie Torporu sprawiło, że wampiry nie pamiętają swojej historii. Odeszło także od centralnej mitologii związanej z Kainem, co pozwala narratorom na większą elastyczność.
Wydane podręczniki
W latach 2004-2008 wydano wiele podręczników, w tym:
- Vampire: The Requiem – podręcznik podstawowy
- Bloodlines – opisy linii krwi
- Carthians – opis przymierza Kartianów
Filmowa adaptacja
New Line Cinema nabyła prawa do Vampire: Requiem i planuje stworzenie filmu na jego podstawie.