Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa
Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, znana jako Boże Ciało, to liturgiczne święto w Kościele katolickim, obchodzone w czwartek po oktawie Zesłania Ducha Świętego. Po raz pierwszy miała miejsce w 1246 roku w Leodium, a w 1317 roku została ustanowiona dla całego Kościoła zachodniego. W Polsce została wprowadzona w 1320 roku przez biskupa Nankera.
Historia
W średniowieczu rozwijała się pobożność eucharystyczna, która przyczyniła się do ustanowienia Bożego Ciała. Adoracja konsekrowanej hostii stała się istotnym elementem liturgii. W 1264 roku papież Urban IV wprowadził święto na całym świecie po objawieniach św. Julianny z Cornillon, która postulowała o ustanowienie uroczystości poświęconej Najświętszemu Sakramentowi.
Cud w Bolsenie
Ustanowieniu święta towarzyszył cud eucharystyczny zdarzył się w 1263 roku w Bolsenie, gdzie hostia miała zamienić się w ciało, co dodatkowo umocniło wiarę w rzeczywistą obecność Chrystusa w Eucharystii.
Teksty liturgiczne i rozpowszechnienie
Teksty liturgiczne do Bożego Ciała zostały opracowane przez Tomasza z Akwinu. Pomimo początkowych trudności w wprowadzeniu święta, ostatecznie stało się ono powszechnie obchodzone po bulli papieża Jana XXII w 1317 roku. Sobór w Konstancji (1414–1418) przyczynił się do dalszego umocnienia procesji związanych z uroczystością.
Uroczystość w Polsce
W Polsce Boże Ciało obchodzone jest od XIV wieku. Procesje z Najświętszym Sakramentem odbywają się ulicami miast, zatrzymując się przy czterech ołtarzach, gdzie czytane są fragmenty Ewangelii. Święto zyskało znaczenie narodowe, szczególnie w okresie rozbiorów i po II wojnie światowej.
Nazwa i procesje
Święto znane jest pod różnymi nazwami w różnych krajach. W Niemczech określane jest jako Fronleichnam, a we Francji jako Fête-Dieu. Procesje teoforyczne, choć nie były pierwotnym elementem święta, zyskały na znaczeniu i rozprzestrzeniły się w Europie, w tym w Polsce, od XV wieku.
Podsumowanie
Boże Ciało to ważne święto w tradycji katolickiej, łączące w sobie elementy liturgiczne, kultowe i społeczne. Obchody w Polsce mają swoje unikalne formy, które podkreślają znaczenie Najświętszego Sakramentu w życiu religijnym i narodowym.