PZL TS-16 Grot – projekt samolotu myśliwsko-szturmowego oraz szkolno-treningowego, opracowany w 1958 roku przez zespół kierowany przez Tadeusza Sołtyka w WSK Mielec. Samolot miał być naddźwiękowy, z układem grzbietopłata i płytowym usterzeniem wysokości.
Historia
Studium nad samolotem zakończono w 1963 roku, a przygotowano makietę w skali 1:1. Konstrukcja była nowoczesna jak na ówczesne czasy, z planowanym napędem na bazie dwóch silników turboodrzutowych SO-2 z dopalaczem. Samolot miał być przystosowany do operacji z lotnisk polowych.
Decyzja o porzuceniu projektu nie była wynikiem politycznym, lecz wynikała z potrzeby stworzenia całkowicie nowego płatowca, silnika i awioniki, co wiązałoby się z kosztami przekraczającymi możliwości PRL. W rezultacie projekt został odrzucony przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów, a większość dokumentacji została zniszczona.
Wersje
- TS-16A – jednomiejscowy myśliwsko-szturmowy
- TS-16B – dwumiejscowy szkolno-treningowy
- TS-16RD – prototyp (makieta 1-silnikowa)
Samoloty porównywalne
- SOKO J-22 Orao
- SEPECAT Jaguar
- Mitsubishi F-1
Podsumowanie
PZL TS-16 Grot był ambitnym projektem, który nie doczekał się realizacji z powodu ograniczeń finansowych i technicznych. Mimo to, stanowi istotny element historii polskiego lotnictwa wojskowego.