Dzisiaj jest 25 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Tramwaje w Częstochowie

Chcę dodać własny artykuł

„`html

Tramwaje w Częstochowie

Tramwaje w Częstochowie to jeden z najmłodszych systemów komunikacji tramwajowej w Polsce, który powstał w 1959 roku. System wykorzystuje tory o rozstawie 1435 mm, a całkowita długość sieci wynosi 30 km, z czego 14,8 km to torowisko.

Historia

Niezrealizowane plany (1897–1928)

W Częstochowie pierwsze propozycje uruchomienia tramwaju elektrycznego pojawiły się już w 1897 roku. Planowano kilka linii, jednak żaden z projektów nie został zrealizowany z powodu różnych przeszkód, w tym braku zgody oraz finansowania.

Budowa tramwajów (1955–1959)

Budowa tramwajów rozpoczęła się w 1955 roku, a pierwszy tramwaj wyjechał na ulice 8 marca 1959 roku. Proces budowy kosztował około 208 milionów złotych. Pierwsza linia miała długość 7,1 km i obsługiwała wiele przystanków.

Rozbudowa i modernizacja

W latach 1960-2010 planowano wiele rozbudów systemu, jednak wiele z nich nie doszło do skutku. W 2010 roku rozpoczęto budowę nowej linii tramwajowej, a w 2013 roku uruchomiono nowy przystanek na skrzyżowaniu al. Pokoju i al. Wojska Polskiego. W 2016 roku zaplanowano generalny remont całej sieci tramwajowej.

Infrastruktura

System składa się z 14,8 km torów, 34 przystanków oraz jednej zajezdni. Komunikację obsługuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie. Główna oś transportowa łączy północ i południe miasta, obejmując dzielnice Północ, Tysiąclecie i Śródmieście.

Linie tramwajowe

Obecnie w Częstochowie funkcjonują trzy linie tramwajowe: 1, 2 i 3. Linia 1 kursuje do pętli Kucelin-szpital, linia 2 do Raków-dworzec PKP, a linia 3 do Stadionu Raków. Wszystkie linie mają wspólny odcinek i kursują w regularnych odstępach czasowych.

Tabor

Tabor tramwajowy Częstochowy składa się z 28 wagonów 105Na oraz 17 pojazdów 129Nb. W 2010 roku MPK podpisało umowę na zakup nowych tramwajów, które dostarczono do miasta w latach 2012-2020. W 2018 roku zamówiono kolejne tramwaje typu Pesa Twist II.

Przyszłość

Plany rozwoju sieci tramwajowej przewidują budowę nowych odcinków oraz modernizację istniejących tras. Prace projektowe są w toku, a miasto planuje dalsze inwestycje w infrastrukturę tramwajową.

Linki zewnętrzne

„`