Super Aguri F1
Super Aguri F1 to zespół wyścigowy założony w 2005 roku przez Aguriego Suzuki, który rywalizował w Mistrzostwach Świata Formuły 1 w latach 2006-2008. Zespół rozpoczął działalność po wykupieniu fabryki w Leafield, wcześniej należącej do zespołu Arrows, oraz praw do bolidów Arrows A23.
Historia zespołu
Super Aguri zadebiutowało w F1 z bolidami SA05, które były przystosowane do nowych przepisów. Zespół współpracował z Hondą, która dostarczała jednostki napędowe V8 oraz skrzynie biegów, a opony dostarczał Bridgestone. W zespole jeździli Takuma Satō oraz Yūji Ide, jednak ze względu na problemy Ide z wynikami, został on zastąpiony przez Francka Montagny, a później Sakona Yamamoto.
Bolid SA06, całkowicie zaprojektowany przez Super Aguri, zadebiutował na torze Silverstone przed Grand Prix Niemiec, ale jego występ był nieudany z powodu usterek mechanicznych.
W sezonie 2007 zmienił się skład kierowców – Takuma Satō współpracował z Anthony Davidsonem, a Giedo van der Garde został kierowcą testowym. W 2008 roku zespół zmagał się z poważnymi problemami finansowymi, a po wykupieniu przez Magma Group dołączył do przedsezonowych testów w ostatniej chwili. Nowy bolid był oparty na nadwoziu Hondy RA107, które miało słabe wyniki w poprzednim sezonie.
6 maja 2008 roku Aguri Suzuki ogłosił wycofanie zespołu z F1 z powodu problemów finansowych, po zerwaniu kontraktu z głównym sponsorem.
Wyniki w Formule 1
- Debiut: Grand Prix Bahrajnu 2006
- Ostatni wyścig: Grand Prix Hiszpanii 2008
- Najlepsze kwalifikacje: 10. miejsce
- Najlepszy wyścig: 6. miejsce
Podsumowanie
Super Aguri F1, mimo krótkiemu istnieniu w Formule 1, pozostawił ślad w historii sportu. Zespół borykał się z licznymi wyzwaniami, ale również doczekał się chwil sukcesu na torze.