Styl orientalizujący w ceramice greckiej
Styl orientalizujący, wykształcony w starożytnej Grecji, powstał pod wpływem sztuki Bliskiego Wschodu, zastępując styl geometryczny. W ceramice tego okresu dominowały przedstawienia zwierząt oraz roślin, z zastosowaniem intensywnych kolorów.
Okres orientalizujący archaiczny (725–625 r. p.n.e.)
W dekoracji ceramiki pojawiały się pasy z wizerunkami lwów, lampartów i kozic. Główne kolory to niebieski i zielony, a ornamenty pokrywały całą powierzchnię naczyń.
Ceramika protoattycka (710–675 r. p.n.e.)
W tym okresie nastąpiło płynne przejście między stylem geometrycznym a protoattyckim. Wzory zaczęły obejmować sylwetki zwierząt mitologicznych oraz motywy roślinne. Malarstwo stało się bardziej naturalistyczne, a przedstawienia zwierząt wzbogaciły się o konie i fantastyczne stwory.
Styl czarny i biały (675–650 r. p.n.e.)
Malarz z Analatos wprowadził nową technikę czarnego malarstwa, koncentrując się na sylwetkach i naturalizmie. Tematyka obejmowała sceny bitewne oraz mitologiczne, a technika czarnofigurowa zyskiwała na popularności.
Okres późnoprotoattycki (650–610 r. p.n.e.)
W tym czasie dekoracje stały się bardziej przemyślane, z ograniczeniem kolorów i tematyki. Technika czarnofigurowa zyskała na znaczeniu, a amfora Nessosa stała się przykładem nowego stylu.
Ceramika koryncka
Korynt dominował na rynku ceramicznym, wprowadzając styl orientalizujący. W ceramice pojawiły się elementy roślinne i zwierzęce, a z czasem rozwinięto technikę czarnofigurową.
Styl późnoprotokoryncki (650–640 r. p.n.e.)
Artyści korynccy zaczęli przedstawiać większe zwierzęta, a ich kompozycje stały się prostsze. Styl ten charakteryzował się wydłużonymi sylwetkami oraz większym naciskiem na naturalne cechy zwierząt.
Styl wczesnokoryncki (625–550 r. p.n.e.)
Obserwowany jest wpływ kultury wschodniej, co skutkuje szerokimi fryzami i nienaturalnie wydłużonymi sylwetkami zwierząt. Dominują lwy, lamparty i hybrydy, a nadmiar ornamentów zaciera kontury.
Ceramika Rodos
Na Rodos, ceramika rozwinęła się w VII–VI wieku p.n.e., z dominującymi motywami zwierzęcymi. Z czasem zaczęła podlegać wpływom korynckim, ale tematykę zachowała orientalizującą.