SS „Pułaski” – Historia i Rejsy
SS „Pułaski” to polski statek pasażerski, który funkcjonował w latach 1912-1949. Początkowo znany jako „Car”, a następnie „Estonia”, został zbudowany w 1912 roku przez Barclay Curle & Company w Glasgow dla Russian American Line. Pływał na trasach Lipawa-Nowy Jork oraz Archangielsk-Nowy Jork podczas I wojny światowej.
W 1913 roku, „Pułaski” brał udział w akcji ratunkowej, ratując 102 pasażerów z płonącego brytyjskiego transatlantyka „Volturno”. W 1917 roku statek został przekazany rządowi brytyjskiemu, a w 1921 roku sprzedany duńskiemu armatorowi, gdzie pływał pod nazwą „Estonia”.
W 1930 roku statek został zakupiony przez Polskie Transatlantyckie Towarzystwo Okrętowe i przemianowany na SS „Pułaski”. Jako polski statek pasażerski, pływał na trasie Gdynia-Nowy Jork, przewożąc m.in. polską ekipę olimpijską na igrzyska w Los Angeles w 1932 roku. W 1935 roku przeszedł przebudowę i od 1936 roku kursował na trasie Gdynia-Buenos Aires.
W 1939 roku, przed wybuchem II wojny światowej, „Pułaski” został skierowany do Wielkiej Brytanii, z załogą liczącą zaledwie 19 osób. Podczas wojny transportował polskich żołnierzy, a jego dowództwo zmieniało się w zależności od okoliczności. W 1941 roku statek „zbiegł” z internowania w Konakry, a następnie służył jako transportowiec na Oceanie Indyjskim.
Po wojnie, w 1946 roku, „Pułaski” został przekazany brytyjskiemu ministerstwu transportu i działał jako „Empire Penryn”. Ostatecznie został oddany na złom w 1949 roku.
Podsumowanie
- Rok budowy: 1912
- Pierwsze nazwy: „Car”, „Estonia”
- Ważne wydarzenia: akcja ratunkowa w 1913 roku, transport polskiej ekipy olimpijskiej w 1932 roku
- Służba wojskowa podczas II wojny światowej
- Przekazanie brytyjskiemu ministerstwu transportu w 1946 roku
- Złomowanie w 1949 roku
Bibliografia
- Jerzy Miciński: Samotny Transportowiec, seria „Miniatury Morskie”
- Jan Kazimierz Sawicki: Kadry morskie Rzeczypospolitej, Gdynia, 2011