SPAD XIIIC1
SPAD XIIIC1 to francuski samolot myśliwski z okresu I wojny światowej, stworzony przez Société Pour L’Aviation et ses Dérivés (SPAD). Jego oblot odbył się 4 marca 1917 roku, a produkcja trwała do 1919 roku.
Historia
Samolot zaprojektowano jako rozwinięcie modelu SPAD VII, aby zwiększyć jego siłę ognia. Prototyp SPAD XIIIC1 powstał po nieudanej próbie z działkiem kal. 37 mm. W nowym modelu zastosowano dwa karabiny maszynowe Vickers kal. 7,69 mm, co zapewniło lepsze osiągi i łatwiejszą obsługę. Prototyp zakończył badania z pozytywnymi wynikami, a produkcja seryjna rozpoczęła się w maju 1917 roku, osiągając 8472 wyprodukowane egzemplarze.
Użycie
SPAD XIIIC1 był wykorzystywany przez lotnictwo wielu krajów sprzymierzonych, w tym Francji i USA. Służył w 81 francuskich eskadrach myśliwskich oraz w jednostkach amerykańskich, włoskich i belgijskich. Był pilotowany przez znanych asów myśliwskich, takich jak René Fonck i Edward Rickenbacker.
Użycie w lotnictwie polskim
W 1919 roku Polska zakupiła 40 samolotów SPAD XIIIC1. Pierwsze egzemplarze dotarły do kraju w sierpniu 1920 roku. Samoloty trafiły do 19 eskadry myśliwskiej i brały udział w walkach na Froncie Litewsko-Białoruskim. Zostały wycofane z jednostek myśliwskich do 1923 roku, a w szkoleniowych do 1924 roku.
Opis konstrukcji
SPAD XIIIC1 był jednomiejscowym samolotem myśliwskim o konstrukcji dwupłata. Kadłub miał konstrukcję kratownicową, a płaty kryte były płótnem. Samolot był napędzany silnikiem widlastym Hispano-Suiza 8 Be o mocy 235 KM. Używał klasycznego podwozia z amortyzatorami gumowymi.
Specyfikacja
- Rozpiętość: 8,08 m
- Długość: 6,22 m
- Wysokość: 2,27 m
- Masa własna: 570 kg
- Masa startowa: 830 kg
- Maksymalna prędkość: 220 km/h
- Pułap: 6650 m
- Zasięg: 400 km
- Uzbrojenie: 2 karabiny Vickers 7,69 mm
Bibliografia
Informacje o SPAD XIIIC1 pochodzą z archiwów historycznych i dokumentacji lotniczej.
Galeria
Kategoria: Francuskie samoloty myśliwskie I wojny światowej