Dzisiaj jest 19 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Savoia-Marchetti SM.79

„`html

Savoia-Marchetti SM.79 Sparviero

Savoia-Marchetti SM.79, nazywany „Krogulcem”, to włoski samolot bombowy i torpedowy, który był używany głównie w czasie II wojny światowej.

Historia

Produkcja SM.79 rozpoczęła się w 1934 roku w wytwórni Savoia-Marchetti, początkowo jako projekt na wyścig lotniczy Londyn-Australia. Prototyp oblatano 2 października 1934 roku, a już w 1935 roku samolot został zamówiony przez włoskie lotnictwo wojskowe w wersji bombowej. W 1936 roku wprowadzono go do seryjnej produkcji jako SM.79 I, a później powstała wersja torpedowo-bombowa SM.79 II z silnikami o większej mocy.

W latach 1936-1945 wyprodukowano łącznie 1330 egzemplarzy SM.79, w tym wersje eksportowe i uproszczone dla Włoskiej Republiki Socjalnej.

Wersje SM.79

  • SM.79 P – prototyp z silnikami Piaggio P.IX Stella RC.2
  • SM.79 I – samolot bombowy z silnikami Alfa Romeo 125 RC.34
  • SM.79 II – torpedowo-bombowy z silnikami Piaggio P.XI RC.40
  • SM.79 B – dwusilnikowa wersja eksportowa
  • SM.79 JR – wersja dla Rumunii z silnikami Junkers Jumo 211Da
  • SM.79 C – wersja transportowa

Użycie

SM.79 został użyty po raz pierwszy przez Włoski Korpus Interwencyjny w Hiszpanii podczas hiszpańskiej wojny domowej (1936-1939). W trakcie II wojny światowej służył na różnych frontach, także w lotnictwie rumuńskim, jugosłowiańskim oraz niemieckim. Po wojnie część samolotów przekształcono na transportowe, a ich eksploatacja trwała do 1952 roku.

Opis konstrukcji

SM.79 to dolnopłat o mieszanej konstrukcji, z drewnianymi skrzydłami i metalowym kadłubem. Posiadał chowane podwozie i był napędzany trzema silnikami, z których jeden znajdował się w dziobie, a dwa w gondolach skrzydeł. Uzbrojenie obejmowało karabiny maszynowe Breda kal. 12,7 mm oraz Lewis kal. 7,7 mm. W wersji torpedowo-bombowej samolot mógł przenosić torpedę kal. 450 mm lub ładunek bomb do 2200 kg.

Podsumowanie

Savoia-Marchetti SM.79 był wszechstronnym samolotem, który odegrał istotną rolę w lotnictwie włoskim podczas II wojny światowej, a jego różnorodne wersje były dostosowywane do różnych potrzeb wojskowych.

„`