Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Rufa

Rufa – definicja i znaczenie

Rufa to tylna część jednostki pływającej, obejmująca zarówno część nawodną, jak i podwodną. W miarę rozwoju żeglugi, kształt rufy ulegał zmianom w zależności od używanych materiałów, przeznaczenia statków oraz mody panującej w danym okresie. Rufa może być zakończona pawężą, która jest prostopadła lub pochylona w kierunku rufy lub dziobu. W niektórych przypadkach rufa wystaje ponad powierzchnię wody, tworząc nawis rufowy.

Reklama

Rodzaje rufy

  • Rufa ostra (szpicgat) – charakteryzuje się zbieżnością burty, tworząc tzw. tylnicę. To rozwiązanie wywodzi się ze Skandynawii i zapewnia dużą dzielność.
  • Rufa płaska (platgat) – wyposażona w pionową pawęż.
  • Rufa konchowa – pochodzi z XIX-wiecznych żaglowców, łączy pawęż z nawisem rufowym. Może mieć różne kąty nachylenia pawęży i jej wielkość.
  • Rufa kanu – znana również jako koncha ostra, jest pośrednią formą między rufą konchową a ostrą, stosowaną na łodziach wikingów.
  • Rufa retrousse – nazywana rufą odwróconą, ma trójkątny przekrój nachylony w kierunku dziobu. Jest popularna w jednostkach regatowych i turystycznych.

Jednostki z identycznym dziobem i rufą

Niektóre jednostki pływające mają identyczny dziób i rufę, co umożliwia pływanie w obu kierunkach bez konieczności obracania się. Przykłady to:

Reklama
  • Promy rzeczne – mogą zmieniać kierunek pływania bez obracania.
  • Żaglowce z jednym pływakiem bocznym (proa) – zmieniają halse, zamieniając dziób z rufą przy zwrocie.
Reklama