Rajd Dakar
Rajd Dakar, dawniej znany jako Rajd Paryż-Dakar, to coroczny rajd terenowy organizowany przez Amaury Sport Organisation, który odbywa się na początku roku. Uczestniczą w nim zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy, z których ostatni stanowią około 80% wszystkich zawodników. Rajd charakteryzuje się trudnymi warunkami, w tym podróżowaniem przez pustynię, z odcinkami specjalnymi osiągającymi kilkaset kilometrów dziennie.
Historia i trasa
Rajd rozpoczął się w 1977 roku, kiedy Thierry Sabine zgubił się na pustyni w Libii. Pierwotna trasa prowadziła z Paryża do Dakaru, jednak z biegiem lat zmieniała się z powodu różnych czynników, w tym zawirowań politycznych. Ostatni raz rajd odbył się w tradycyjnej formie w 2001 roku.
Pojazdy
Uczestnicy rywalizują w kilku klasach pojazdów:
- Motocykle (w tym motocykle z wózkiem bocznym)
- Quady (od 2009 roku)
- Samochody (T1+, T1, T2)
- Prototypy SSV (T3)
- SSV (T4)
- Ciężarówki (T5)
Od 2021 roku wprowadzono klasyfikację Dakar Classic dla pojazdów zbudowanych przed 2000 rokiem. W rajdzie uczestniczą zarówno zmodyfikowane pojazdy europejskich producentów, jak i ciężarówki takich marek jak Kamaz, Tatra czy Mercedes-Benz, a wśród motocykli dominuje marka KTM.
Bezpieczeństwo i wypadki
Rajd Dakar jest również znany z tragicznych wypadków. Od 1979 roku zginęło 54 osoby, w tym 19 uczestników. Wypadki miały miejsce w różnych latach, w tym tragiczne zdarzenia związane z motocyklistami oraz organizatorami, jak śmierć Thierry’ego Sabine w 1986 roku w wypadku helikoptera.
Polacy w rajdzie
Pierwszy polski start miał miejsce w 1987 roku. Polacy uzyskali pierwsze sukcesy, w tym zwycięstwa Dariusza Rodewald w 2012 roku oraz Rafała Sonika w 2015 roku. W latach 1987-1989 Polacy startowali na samochodach Jelcz i Star, osiągając różne wyniki.
Media i sponsorzy
Rajd cieszy się dużym zainteresowaniem mediów, szczególnie we Francji, gdzie relacje telewizyjne są obszerne. W Polsce rajd relacjonują m.in. Eurosport i TVN. Sponsorzy rajdu to m.in. Total/ELF oraz Euromaster.