PZInż 603
PZInż 603 to ciężarowy samochód zaprojektowany przez Państwowe Zakłady Inżynierii w Warszawie. Pojazd był zunifikowany w 75% z 3,5-tonową ciężarówką PZInż 703 i mógł mieć różne wersje specjalne, takie jak sanitarka, elektrownia polowa czy transporter reflektorów.
Wersje i Silniki
Planowano dwie główne wersje pojazdu:
- Szosowa: z sześciocylindrowym silnikiem PZInż 705 o mocy 75 KM (55 kW).
- Terenowa: z lżejszym, czterocylindrowym silnikiem o mocy 60 KM (44 kW).
Oba prototypy z 1938 roku wyposażono w silnik PZInż 705, cechujący się nowoczesną konstrukcją, a także lekkimi materiałami.
Budowa i Ergonomia
Samochód miał stalową ramę oraz drewnianą skrzynię ładunkową. Kabina kierowcy została zaprojektowana z myślą o ergonomii, z uwzględnieniem wielu udogodnień, takich jak:
- Wydajne wentylacje i ogrzewanie.
- Regulowana kanapa dla trzech osób.
- Nowoczesny system wycieraczek i wskaźników.
Dane Techniczne
Dane techniczne PZInż 603 (oraz modelu PZInż 603 W):
- Podwozie: ciężarowe, stalowa kabina, drewniana skrzynia ładunkowa.
- Silnik: sześciocylindrowy/ czterocylindrowy, chłodzony cieczą.
- Moc: 75 KM (55 kW) przy 2400 obr./min; 60 KM (44 kW) przy 2800 obr./min.
- Skrzynia biegów: 4 biegi + wsteczny.
- Wymiary: długość 6140 mm, szerokość 2230 mm, wysokość 2700 mm.
- Masa własna: ok. 3400 kg.
- Prędkość maksymalna: 80 km/h.
- Zużycie paliwa: 23 l/100 km.
- Ładowność: 2500 kg na szosie, 1600 kg w terenie.
PZInż 603 był istotnym pojazdem w polskim przemyśle motoryzacyjnym lat 30. XX wieku, łączącym nowoczesną technologię z praktycznymi rozwiązaniami. Wykorzystywany zarówno w cywilu, jak i wojsku, pozostaje symbolem tamtej epoki.