Dzisiaj jest 26 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

PZInż 603

Chcę dodać własny artykuł

PZInż 603

PZInż 603 to ciężarowy samochód zaprojektowany przez Państwowe Zakłady Inżynierii w Warszawie. Pojazd był zunifikowany w 75% z 3,5-tonową ciężarówką PZInż 703 i mógł mieć różne wersje specjalne, takie jak sanitarka, elektrownia polowa czy transporter reflektorów.

Wersje i Silniki

Planowano dwie główne wersje pojazdu:

  • Szosowa: z sześciocylindrowym silnikiem PZInż 705 o mocy 75 KM (55 kW).
  • Terenowa: z lżejszym, czterocylindrowym silnikiem o mocy 60 KM (44 kW).

Oba prototypy z 1938 roku wyposażono w silnik PZInż 705, cechujący się nowoczesną konstrukcją, a także lekkimi materiałami.

Budowa i Ergonomia

Samochód miał stalową ramę oraz drewnianą skrzynię ładunkową. Kabina kierowcy została zaprojektowana z myślą o ergonomii, z uwzględnieniem wielu udogodnień, takich jak:

  • Wydajne wentylacje i ogrzewanie.
  • Regulowana kanapa dla trzech osób.
  • Nowoczesny system wycieraczek i wskaźników.

Dane Techniczne

Dane techniczne PZInż 603 (oraz modelu PZInż 603 W):

  • Podwozie: ciężarowe, stalowa kabina, drewniana skrzynia ładunkowa.
  • Silnik: sześciocylindrowy/ czterocylindrowy, chłodzony cieczą.
  • Moc: 75 KM (55 kW) przy 2400 obr./min; 60 KM (44 kW) przy 2800 obr./min.
  • Skrzynia biegów: 4 biegi + wsteczny.
  • Wymiary: długość 6140 mm, szerokość 2230 mm, wysokość 2700 mm.
  • Masa własna: ok. 3400 kg.
  • Prędkość maksymalna: 80 km/h.
  • Zużycie paliwa: 23 l/100 km.
  • Ładowność: 2500 kg na szosie, 1600 kg w terenie.

PZInż 603 był istotnym pojazdem w polskim przemyśle motoryzacyjnym lat 30. XX wieku, łączącym nowoczesną technologię z praktycznymi rozwiązaniami. Wykorzystywany zarówno w cywilu, jak i wojsku, pozostaje symbolem tamtej epoki.