Przełęcz Semmering
Przełęcz Semmering (niem. Semmeringpass) to kluczowy szlak w Alpach, znajdujący się w Austrii, na granicy Dolnej Austrii i Styrii. Z wysokością 984 m n.p.m. jest najważniejszym przejściem między tymi regionami. W 1854 roku przez przełęcz poprowadzono linię kolejową, która w 1998 roku została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Przełęcz stanowi także istotny szlak drogowy, łączący Wiedeń z Klagenfurtem i Włochami. W 2004 roku oddano do użytku tunel drogowy S6, prowadzący pod przełęczą.
Linia kolejowa Semmeringbahn
Linia kolejowa Semmering, o długości 41 km, była pierwszą normalnotorową kolejką górską w Europie. Jej projekt, stworzony przez Carla von Ghega, był realizowany w latach 1848–1854, z udziałem polskiego inżyniera Jana Antoniego Lewickiego. Linia została zelektryfikowana w latach 1957–1959.
Historia budowy
Carl von Ghega, analizując 39 amerykańskich linii kolejowych, zaprojektował trasę, która minimalizowała liczbę tuneli. Jego plan, zatwierdzony w 1848 roku, zakładał budowę linii o długości 42 km, z 22 mostami i tunelem o długości 1200 m. Budowa rozpoczęła się w sierpniu 1848 roku, angażując początkowo 1421 pracowników, z czasem ich liczba wzrosła do 20 tysięcy. Kluczowym wyzwaniem była konstrukcja lokomotywy zdolnej do pracy w trudnych warunkach górskich, co zrealizowano dzięki projektowi Wilhelma Engertha.
Przebieg linii
Linia kolejowa zaczyna się w Gloggnitz (436 m n.p.m.) i kończy w Mürzzuschlag (677 m n.p.m.), osiągając najwyższy punkt na 29 km, czyli 896 m n.p.m. Na trasie znajduje się 14 tuneli i 14 wiaduktów, które stanowią 20% długości linii. Oto kluczowe odcinki:
- Odcinek Gloggnitz–Payerbach: Stacje: Gloggnitz, Schlöglmühl, Payerbach-Reichenau.
- Odcinek Schwarzatal–Eichenberg: Stacje: Küb, Eichberg.
- Odcinek Klamm-Schottwien: Stacja Klamm-Schottwien.
- Odcinek tunel Klamm–Mürzzuschlag: Stacje: Breitenstein, Semmering, Mürzzuschlag.
Podsumowanie
Przełęcz Semmering, z jej historyczną linią kolejową, stanowi ważny element transportowy i turystyczny w Austrii, będąc przykładem innowacyjnej inżynierii XIX wieku.