Dzisiaj jest 16 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Protram

„`html

Remonty i Modernizacja Tramwajów Protram Wrocław Sp. z o.o.

Protram Wrocław Sp. z o.o. funkcjonowała w latach 1999–2016, specjalizując się w naprawie, modernizacji oraz budowie taboru tramwajowego we Wrocławiu.

Historia

Historia Protramu sięga 1925 roku, kiedy to miejska spółka tramwajowa SSB (Städtische Straßenbahn Breslau) przejęła dwie prywatne firmy tramwajowe i utworzyła główne warsztaty w zajezdni na ul. Legnickiej. Po II wojnie światowej warsztaty kontynuowały działalność w tym samym miejscu. W latach 90. XX wieku zakład rozpoczął naprawy tramwajów Konstal 105Na, a w 1996 roku, we współpracy z Adtranz, skonstruował tramwaje 105Ng.

W 1999 roku, w wyniku restrukturyzacji MPK Wrocław, powstała spółka RMT Protram. Kluczowym projektem była modernizacja tramwajów 105Na do standardu 105NWr. W 2007 roku Protram wyprodukował sześć doczep do 105Na dla Szczecina, a później zbudował tramwaj 405N dla Krakowa. Zakład zrealizował także modernizacje dla miast takich jak Poznań, Gdańsk, Katowice i Łódź, modernizując ponad 300 wagonów. W lutym 2016 roku Protram złożył wniosek o upadłość, a sąd 9 listopada 2016 roku zatwierdził sprzedaż majątku firmy w częściach.

Produkcja

Protram zajmował się kompleksowymi naprawami i modernizacjami wagonów 105N i 105Na, a także produkcją nowych tramwajów: 204 WrAs (od 2004 r.) i 205 WrAs (od 2006 r.). Zakład dostarczył 12 wagonów typu 204 WrAs oraz 26 składów typu 205 WrAs dla Wrocławia, a także zmodernizował ponad 200 wagonów typu 105N dla różnych miast. W latach 2011–2012 stworzono prototypowy wagon 405N dla Krakowa, będący modernizacją trzech wagonów 105Na.

Produkty

Protram wyprodukował cztery modele tramwajów:

  • 204 WrAs – jednoczłonowe wagony wysokopodłogowe
  • 205 WrAs – trójczłonowe, w 20% niskopodłogowe
  • 405N – pięcioczłonowy prototyp, w 25% niskopodłogowy
  • Doczepy do tramwajów Alstom Konstal 105N2k/2000 dla Szczecina

W fazie projektowania znajdował się tramwaj Protram 206 WrAs, charakteryzujący się niskopodłogową konstrukcją oraz nowoczesnymi materiałami, w tym kompozytami węglowymi w strefach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.

„`