Reklama
Dzisiaj jest 9 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Poszycie stykowe

Poszycie stykowe kadłubów drewnianych

Poszycie stykowe, znane również jako karawelowe lub klepkowe, to technika budowy kadłubów drewnianych, stosowana od czasów prehistorycznych. Składa się z desek, zwanych klepkami, które są przymocowane na styk do szkieletu statku, w tym wręgów.

Reklama

Charakterystyka i wyzwania

Idealne dopasowanie klepek jest trudne ze względu na kształt kadłuba oraz zmiany szerokości desek pod wpływem wody. Styk klepek wymagał uszczelnienia, a pełna szczelność była osiągana dopiero po nasiąknięciu wodą. Proces ten wymagał dużego doświadczenia w zakresie:

  • projektowania układu klepek
  • doboru odpowiedniego drewna (długo sezonowanego, ale nie przesuszonego)
  • samodzielnego poszywania kadłuba

Materiał i technika

W najbardziej zaawansowanej formie poszycie stykowe używało wąskich klepek wykonanych z mahoniu, teku lub dębu, które były precyzyjnie dopasowane do kształtu kadłuba. Uszczelniano je za pomocą szczeliwa bawełnianego lub konopnego. Proces uszczelniania był pracochłonny i wymagał wysokich kwalifikacji, ponieważ niewłaściwe ubicie szczeliwa mogło prowadzić do uszkodzeń klepek lub wręgów.

Reklama

Zastosowanie w przeszłości

W luksusowych jachtach XIX i wczesnej XX wieku, poszycie stykowe mogło być bardzo efektowne i trwałe, jednak w porównaniu z poszyciem zakładkowym, charakteryzowało się niższą wytrzymałością mechaniczną oraz koniecznością starannej konserwacji.

Współczesne zastosowanie

Obecnie poszycie stykowe w swojej klasycznej formie praktycznie nie jest stosowane, nawet w replikach jednostek historycznych. Zostało zastąpione przez różne formy poszycia zakładkowego lub imitowane za pomocą atrapy klepek z obłogów.

Reklama
Reklama