Porsche 928
Porsche 928 to sportowy samochód osobowy, który był produkowany przez firmę Porsche w latach 1977-1995. Model ten zdobył uznanie, zajmując 1. miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku w 1978 roku.
Historia modelu
Prace nad Porsche 928 rozpoczęto w 1971 roku, w ramach planu wprowadzenia trzech modeli z różnymi silnikami: czterocylindrowym (Porsche 924), sześciocylindrowym (następca 911) oraz ośmiocylindrowym, którym był właśnie 928. Sukces modelu 911 spowodował jednak rezygnację z sześciocylindrowego wariantu.
Podczas prac nad prototypem 928 wystąpiły różne problemy, w tym awaria bloku silnika. Mimo to konstrukcja modelu okazała się nowoczesna, z silnikiem umieszczonym z przodu i skrzynią biegów na tylnej osi (układ transaxle), co poprawiło rozkład masy. Prace nad modelem przerwano w 1975 roku z powodu kryzysu paliwowego, ale projekt został ostatecznie zatwierdzony w 1976 roku. Premiera miała miejsce na salonie samochodowym w Genewie w 1977 roku.
W 1980 roku wprowadzono wersję 928 S z silnikiem V8 4,7 l o mocy 300 KM. W 1986 roku zaprezentowano wersję 928 S4, a w 1989 roku 928 GT z mocą 326 KM. Ostatnią wersją była 928 GTS z 1992 roku, oferująca 350 KM. Produkcję modelu zakończono w 1995 roku ze względu na spadek zainteresowania.
Dane techniczne
- Segment: sportowe segmentu C
- Typ nadwozia: 2-drzwiowe coupé
- Silniki: V8 4,5 l, 4,7 l, 5,0 l, 5,4 l
- Skrzynie biegów: 5-biegowa manualna, 3-biegowa automatyczna, 4-biegowa automatyczna
- Rodzaj napędu: tylny
- Długość: 4448 mm
- Szerokość: 1836 mm
- Wysokość: 1313 mm
- Rozstaw osi: 2500 mm
- Masa własna: 1450 – 1640 kg
- Zbiornik paliwa: 86 l
Przypisy
Linki zewnętrzne:
Porsche 928, znane z eleganckiego designu i sportowych osiągów, to ikona motoryzacji lat 70., 80. i 90.