Połączenie Wielowypustowe
Połączenie wielowypustowe, znane również jako wielokarbowe, jest rodzajem połączenia rozłącznego lub stałego, które nie wymaga elementów pośredniczących. Jego głównym zastosowaniem jest osadzanie piast na wałach.
Rodzaje Połączeń Wielowypustowych
Wyróżniamy dwa główne typy połączeń wielowypustowych:
- Połączenie stałe: Nie porusza się osiowo i jest stosowane w kółkach zębatych, kołach pasowych itp.
- Połączenie ruchome: Stosowane między złączami wałów napędowych oraz w skrzyniach biegów.
W kontekście połączeń wielowypustowych wyróżniamy także różne profile:
- Wielowypust równoległy, prostokątny: Opisany przez liczbę zębów oraz wymiary.
- Wielowypust ewolwentowy: Używany przy zmiennym momencie obrotowym.
- Wielokarb: Profil trójkątny.
Połączenia wielowypustowe eliminują wady związane z połączeniami wpustowymi, takie jak zjawisko karbu, co czyni je bardziej odpowiednimi do obciążonych konstrukcji. Rowki są nacięte na wałku, a piasta jest odpowiednio ukształtowana, aby dopasować się do tych rowków. Wykonanie połączenia wielowypustowego jest bardziej skomplikowane niż w przypadku połączenia wpustowego.
Obliczenia Wytrzymałościowe
Obliczenia wytrzymałościowe dla połączenia wielowypustowego opierają się na kryterium dopuszczalnego nacisku powierzchniowego, które opisuje wzór:
gdzie:
- – siła obwodowa działająca na połączenie,
- – liczba wypustów,
- – czynna wysokość pojedynczego wypustu,
- – czynna długość połączenia,
- – dopuszczalny nacisk powierzchniowy.
Wielkości połączeń wielowypustowych są znormalizowane przez Polskie Normy PN/M-85016 oraz PN/M-85010.