Pierścienie Tłokowe
Pierścienie tłokowe to kluczowe elementy uszczelniające silników spalinowych, które oddzielają komorę spalania od skrzyni korbowej oraz zgarniają nadmiar oleju ze ścianek cylindra. Zwykle wykonane są z żeliwa, ale mogą być również ze stali. Ich powierzchnie często pokrywane są powłokami, takimi jak chrom czy azotek chromu, aby zwiększyć trwałość.
Budowa
Pierścienie są przecięte w jednym miejscu, co umożliwia ich nałożenie na tłok oraz zapewnia odpowiedni nacisk na ścianki cylindra. W tłoku znajduje się występ, nazywany zamkiem, który niweluje nieciągłość pierścieni. Między pierścieniem a cylindrem znajduje się cienka warstwa oleju, która zmniejsza tarcie. Nieszczelność pierścieni może prowadzić do spadku kompresji, co skutkuje utratą mocy i zwiększonym zużyciem oleju.
Rodzaje Pierścieni
- Pierścienie uszczelniające: Utrzymują wysoką kompresję i zapobiegają przeciekom spalin.
- Pierścienie zgarniające: Zgarniają nadmiar oleju, pozostawiając cienką warstwę na cylindrze.
- Pierścienie kompresyjno-zgarniające: Zatrzymują gazy i zgarniają nadmiar oleju.
Usterki
Do najczęstszych usterek pierścieni należą:
- Zapieczenie: Powoduje unieruchomienie pierścienia w rowku tłoka, co obniża jego efektywność.
- Pęknięcie: Może być wynikiem nieprawidłowego montażu lub nadmiernych obciążeń termicznych, co zagraża gładzi cylindra.
- Zużycie: Wytarcie pierścieni prowadzi do zmniejszenia kompresji i sprawności silnika.
Sprawdzanie
Aby wykryć niską kompresję spowodowaną uszkodzonym pierścieniem, można przeprowadzić pomiar kompresji w zimnym silniku. W tym celu należy dodać odrobinę oleju na denko tłoka. Jeśli kompresja wzrośnie, sugeruje to uszkodzenie pierścieni. Brak poprawy wskazuje na utratę szczelności w głowicy.