Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Pierścienie tłokowe

Pierścienie Tłokowe

Pierścienie tłokowe to kluczowe elementy uszczelniające silników spalinowych, które oddzielają komorę spalania od skrzyni korbowej oraz zgarniają nadmiar oleju ze ścianek cylindra. Zwykle wykonane są z żeliwa, ale mogą być również ze stali. Ich powierzchnie często pokrywane są powłokami, takimi jak chrom czy azotek chromu, aby zwiększyć trwałość.

Reklama

Budowa

Pierścienie są przecięte w jednym miejscu, co umożliwia ich nałożenie na tłok oraz zapewnia odpowiedni nacisk na ścianki cylindra. W tłoku znajduje się występ, nazywany zamkiem, który niweluje nieciągłość pierścieni. Między pierścieniem a cylindrem znajduje się cienka warstwa oleju, która zmniejsza tarcie. Nieszczelność pierścieni może prowadzić do spadku kompresji, co skutkuje utratą mocy i zwiększonym zużyciem oleju.

Rodzaje Pierścieni

  • Pierścienie uszczelniające: Utrzymują wysoką kompresję i zapobiegają przeciekom spalin.
  • Pierścienie zgarniające: Zgarniają nadmiar oleju, pozostawiając cienką warstwę na cylindrze.
  • Pierścienie kompresyjno-zgarniające: Zatrzymują gazy i zgarniają nadmiar oleju.

Usterki

Do najczęstszych usterek pierścieni należą:

Reklama
  • Zapieczenie: Powoduje unieruchomienie pierścienia w rowku tłoka, co obniża jego efektywność.
  • Pęknięcie: Może być wynikiem nieprawidłowego montażu lub nadmiernych obciążeń termicznych, co zagraża gładzi cylindra.
  • Zużycie: Wytarcie pierścieni prowadzi do zmniejszenia kompresji i sprawności silnika.

Sprawdzanie

Aby wykryć niską kompresję spowodowaną uszkodzonym pierścieniem, można przeprowadzić pomiar kompresji w zimnym silniku. W tym celu należy dodać odrobinę oleju na denko tłoka. Jeśli kompresja wzrośnie, sugeruje to uszkodzenie pierścieni. Brak poprawy wskazuje na utratę szczelności w głowicy.

Reklama
Reklama