Noc św. Bartłomieja
Noc św. Bartłomieja, znana także jako „krwawe wesele paryskie”, to wydarzenie, które miało miejsce w nocy z 23 na 24 sierpnia 1572 roku. Rzeź hugenotów, dokonana przez katolików w Paryżu, była odpowiedzią na napięcia między tymi dwiema grupami religijnymi. Nazwa odnosi się do święta liturgicznego św. Bartłomieja, obchodzonego 24 sierpnia.
Tło historyczne
Francja borykała się z wieloma buntami hugenotów, a Katarzyna Medycejska postanowiła zorganizować małżeństwo między Henrykiem, synem kalwińskiej królowej Nawarry, a Małgorzatą, aby przywrócić pokój. W tym czasie w Niderlandach narastał konflikt zbrojny, co dodatkowo wpływało na sytuację we Francji.
Plan zamachu na hugenotów
W obliczu rosnącego zagrożenia ze strony hugenotów, król Karol IX i jego matka Katarzyna postanowili zabić protestanckich przywódców, w tym admirała Coligny’ego. Obawiano się, że hugenoci planują zamach na rodzinę królewską. W nocy z 23 na 24 sierpnia rozpoczęła się masakra, która szybko wymknęła się spod kontroli.
Masakra i jej konsekwencje
Początkowo król nie interweniował w trakcie rzezi, jednak z biegiem czasu wydał rozkazy mające na celu zakończenie przemocy, które jednak były ignorowane. Ostatecznie szacuje się, że w wyniku Nocy św. Bartłomieja zginęło tysiące hugenotów. Wydarzenie to pogłębiło podziały między katolikami a protestantami w całej Europie.
Reakcje i późniejsze wydarzenia
Papież Grzegorz XIII początkowo cieszył się z zamachów na hugenotów, jednak z biegiem czasu, gdy dotarły do niego prawdziwe informacje o masakrze, wyraził zaniepokojenie. Hiszpania, pod rządami Filipa II, również poparła działania przeciwko hugenotom, ale starała się uniknąć podobnych masakr na swoim terytorium.
Noc św. Bartłomieja w kulturze
Temat Nocy św. Bartłomieja był inspiracją dla wielu dzieł literackich i teatralnych, w tym:
- Opera „Hugenoci” Giacomo Meyerbeera (1836)
- Powieść „Królowa Margot” Aleksandra Dumasa (1845)
- Tragedia „Karol IX” Marie-Josepha Chéniera (1789)
- Powieść „Młodość króla Henryka IV” Heinricha Manna (1935)
Współczesne interpretacje Nocy św. Bartłomieja wciąż są obecne w teatrze i literaturze, ukazując jej znaczenie w historii Francji oraz Europy.