Reklama
Dzisiaj jest 9 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Njaja i wajsieszika

Njaja i Wajsieszika

Njaja i Wajsieszika to dwa ortodoksyjne systemy filozofii indyjskiej, które z czasem połączyły się w jeden. Njaja koncentruje się na logice i teorii wnioskowania, podczas gdy Wajsieszika jest atomistycznym podejściem do filozofii przyrody. Oba systemy operują na siedmiu kategoriach rzeczywistości: substancji, jakości, czynności, relacji, szczególności, zawieraniu się oraz niebycie. Filozofia przyrody Wajsiesziki głosi, że wszystkie materiały składają się z niezniszczalnych atomów, a po zakończeniu epoki światowej następuje rozpadowe chaos, z którego wyłania się nowy świat.

Reklama

Historia Njaji

Njaja ma długą historię, z wieloma wybitnymi przedstawicielami i ich dziełami:

  • Akszapada Gautama (I-IV wiek): „Njaja sutra”
  • Pakszilaswamin Watsjajana (V wiek): „Njajabhaszja”
  • Uddjotakara Bharadwaja (VII wiek): „Njajawarttika”
  • Waćaspati Miśra: „Njajawarttikatatparjatika”
  • Dźajanta Bhatta (IX wiek): „Njajamańdżari”
  • Bhasarwadźńa: „Njajasara”, „Njajabhuszana”
  • Udajanaćarja (X wiek): „Njajawarttikatatparjaparisiudhi”

Nowa szkoła Njaji

Nowa szkoła Njaji rozwijała teorię poznania oraz logikę w połączeniu z filozofią przyrody Wajsiesziki:

Reklama
  • Śiwaditija (ok. 1100–1150 r.): „Supta-padarthi”
  • Waradaradża Miśra (ok. 1100–1150 r.): „Tarkika-raksa”
  • Keśawa Miśra (ok. 1225–1275 r.): „Tarka-bhesa”
  • Gangeśa Kaśjapa: „Tattvacintamani”
  • Wasudewa Miśra (XV–XVI wiek)
  • Raghunatha Siromani (1477-1547)

Historia Wajsiesziki

Wajsieszika również ma bogatą historię, z licznymi przedstawicielami:

  • Kanada Kasjapa (II-III wiek): „Vaisesika sutra”
  • Czandramati (V wiek): „Dasiapadarthasiastra”
  • Praśastapada (VI wiek): „Padartha-dharma-sangraha”
  • Czandrananda: „Vaisesika sutra vritti”
  • Wjomasiwa (IX wiek): „Wjomawati”

Nowa szkoła Wajsiesziki

Nowa szkoła Wajsiesziki rozwijała się w X wieku i później:

Reklama
  • Udajana (X wiek): „Kiranawali”
  • Sridhara (X wiek): „Njajakandali”
  • Siankara Miśra (XV wiek): „Vaisesika-sutropaskara”

Bibliografia

  • Frauwallner, E., Historia filozofii indyjskiej, Warszawa, PWN, 1990
  • Filozofia Wschodu, red. Beaty Szymańskiej, Kraków, Wyd.U.J. 2001
  • Frederic, L., Słownik cywilizacji indyjskiej, Katowice, Książnica, 1998
Reklama