Neue Slowenische Kunst
Neue Slowenische Kunst (NSK) to artystyczny kolektyw założony w 1984 roku w Słowenii, skupiający twórców o wspólnych poglądach na sztukę. Jedną z kluczowych idei NSK było stworzenie własnego państwa, pozbawionego granic, do którego mógłby należeć każdy obywatel świata. Projekt ten był znany jako NSK state lub Država NSK. W ramach tej inicjatywy członkowie kolektywu wprowadzili własną walutę oraz wydawali paszporty.
Członkowie założyciele
W skład założycieli NSK wchodzą:
- zespół industrialny Laibach
- grupa artystyczna IRWIN
- teatr Sester Scipion Nasice (późniejszy Czerwony Pilot, a następnie Kosmokinetyczny gabinet Noordung)
- Novi Kolektivizem
- Departament Czystej i Stosowanej Filozofii
Członkowie tych grup często współpracowali przy różnych projektach, takich jak okładki płyt Laibach, które były tworzone przez artystów z IRWIN, czy przedstawienie „Makbeta” z muzyką Laibach w wykonaniu Noordung.
Ideologia i działania
NSK wykorzystywało różnorodne symbole, w tym religijne i polityczne, tworząc z nich kolaże. Grupa stosowała elementy propagandy oraz kiczu, co często prowadziło do politycznych kontrowersji. Celem tych działań była krytyka popkultury oraz przełamywanie istniejących tabu w sztuce. Na przykład, w 1987 roku projekt plakatu na festiwal młodzieżowy w Belgradzie okazał się kopią nazistowskiego obrazu z lat 30., co wywołało dyskusje na temat władzy w kraju.
Mimo że członkowie NSK określają siebie jako retrogardę, co jest aluzją do politycznej awangardy, ich działania zawierają elementy dawnych awangard, jednak pozbawione są utopijnych motywacji związanych z postępowymi ruchami społecznymi.
Bibliografia
- Aleš Erjavec, Przednia i wsteczna straż: awangarda i retrogarda, w: Grzegorz Dziamski (red.), Awangarda w perspektywie postmodernizmu