Dzisiaj jest 11 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Napęd tylny

Napęd tylny (RWD)

Napęd tylny (RWD – Rear Wheel Drive) to układ, w którym moment obrotowy z silnika przekazywany jest na oś tylną pojazdu. Wyróżnia się trzy podstawowe warianty napędu tylnego:

  • Klasyczny (konwencjonalny) – silnik z przodu, napęd na koła tylne (np. Ford Mustang, BMW, Mercedes-Benz).
  • Silnik z tyłu – napęd na koła tylne (np. Porsche 911, Fiat 126p, Volkswagen Garbus).
  • Silnik centralnie umieszczony – napęd na koła tylne (np. Ferrari, Lamborghini Miura).

Cechy napędu tylnego

W pojazdach z napędem tylnym środek ciężkości zwykle znajduje się powyżej osi. Taki rozkład masy podczas przyspieszania dociąża oś tylną, co zwiększa przyczepność i siłę napędową.

Konstrukcja

Silnik jest zazwyczaj połączony ze skrzynią biegów, a moment napędowy przekazywany jest wałem napędowym do przekładni głównej, często umieszczonej w tylnym moście napędowym. Istnieją różne układy, w tym zblokowane zespoły, jak w Fiat 126p.

Zalety i wady

Zalety

  • Lepsza charakterystyka jazdy na zakrętach (nadsterowność).
  • Prosta konstrukcja przedniego zawieszenia.
  • Oddzielenie kół napędzanych i kierowanych.
  • Łatwiejszy dostęp do elementów podczas naprawy.
  • Wysoka wytrzymałość tylnego mostu napędowego.
  • Lepszy rozkład masy.
  • Możliwość przenoszenia dużych wartości momentu obrotowego.
  • Precyzyjniejszy układ kierowniczy.
  • Większy kąt skrętu kół przednich.

Wady

  • Wymaga większego doświadczenia od kierowcy.
  • Skomplikowana konstrukcja tylnego zawieszenia.
  • Ograniczona przestrzeń pasażerska i bagażowa.
  • Wyższe koszty produkcji.
  • Większa masa w porównaniu do napędu przedniego.
  • Większe straty mocy przy przekazaniu napędu.

Przy większym obciążeniu osi tylnej może wystąpić podsterowność, a przy obciążeniu przedniej osi – nadsterowność. Umieszczenie silnika centralnie sprzyja lepszemu rozłożeniu masy i zwiększa neutralność prowadzenia.

Historia

Klasyczny układ tylnonapędowy był standardem w motoryzacji przez wiele lat. Napędy z silnikiem z tyłu zaczęły się pojawiać przed II wojną światową, podczas gdy układy centralne zyskały popularność najpierw w sporcie samochodowym. Ich zaletą jest korzystniejszy rozkład masy pojazdu.