Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Miś (film)

Film „Miś”

Miś to polski film komediowy z 1980 roku w reżyserii Stanisława Barei, oparty na scenariuszu Barei i Stanisława Tyma. Jest to pierwsza część trylogii o Ryszardzie Ochódzkim, prezesie Klubu Sportowego „Tęcza”, który wykorzystuje systemowe nieprawidłowości dla własnych korzyści. Głównym wątkiem filmu jest rywalizacja Ochódzkiego z byłą żoną Ireną o majątek zdeponowany w londyńskim banku. Film w satyryczny sposób ukazuje codzienność PRL-u za czasów Edwarda Gierka.

Reklama

Fabuła

Ryszard Ochódzki, zwany Misiem, planuje wyłudzenie pieniędzy publicznych na budowę dużego drewniano-słomianego misia. W trakcie podróży do Londynu zostaje zatrzymany z powodu wyrwanych kartek w paszporcie. Podejrzewa o to swoją byłą żonę Irenę, która również chce zdobyć pieniądze z banku. Ochódzki, przy pomocy zaprzyjaźnionego kierownika produkcji, zaczyna szukać sobowtóra, aby zdobyć paszport i dotrzeć do Londynu przed Ireną. Po nieudanych intrygach, udaje mu się dotrzeć do Londynu, gdzie niszczy paszport Ireny, a pieniądze z konta przenosi do innego banku.

Dodatkowe Wątki

Film zawiera wiele anegdotycznych scen, które w satyryczny sposób ilustrują absurdalną rzeczywistość PRL-u, takich jak:

Reklama
  • Scena w barze mlecznym, gdzie miski są przykręcone do stołów.
  • Trener II klasy, który nagrywa piosenkę na cześć prezesa.
  • Awantura w szatni, w której kierownik odpiera zarzuty Ochódzkiego.

Produkcja

Produkcja filmu rozpoczęła się w październiku 1979 roku. Ekipa filmowa kręciła zdjęcia w Warszawie i Londynie, wykorzystując autentyczne lokalizacje takie jak Pałac Kultury, Heathrow oraz różne plenerowe miejsca.

Odbiór i Znaczenie

Film miał premierę 4 maja 1981 roku, zdobywając popularność mimo początkowo negatywnego odbioru krytyki. „Miś” stał się kultowym dziełem, a postać Ryszarda Ochódzkiego pojawiła się w dwóch kolejnych filmach. Film doczekał się cyfrowej rekonstrukcji w 2011 roku, a jego wpływ na kulturę polską jest nadal odczuwalny.

Uwagi

W „Misiu” Bareja zawarł elementy autobiograficzne i nawiązania do wcześniejszych filmów, co dodaje warstwy do interpretacji dzieła. Bez wątpienia, „Miś” pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych filmów w historii polskiej kinematografii.

Reklama
Reklama