Dzisiaj jest 12 grudnia 2024 r.
Chcę dodać własny artykuł

Mikrus MR-300

Mikrus MR-300

Mikrus MR-300 to polski samochód osobowy o prostej konstrukcji, produkowany w latach 1957–1960 przez WSK Mielec oraz WSK Rzeszów. W sumie wyprodukowano 1728 egzemplarzy.

Historia pojazdu

Mikrus był zaprojektowany jako tani i masowy środek transportu. W 1956 roku, w wyniku decyzji władz, rozpoczęto wykorzystanie zakładów WSK Mielec i Rzeszów do produkcji samochodów, co zaowocowało powstaniem Mikrusa. W 1957 roku zaprezentowano prototypy, a pierwsza seria produkcyjna rozpoczęła się pod koniec tego samego roku.

Pomimo dużego zainteresowania, wysokie koszty produkcji sprawiły, że Mikrus nie stał się popularnym środkiem transportu, a jego cena wynosiła 50 tysięcy złotych, co odpowiadało około 50 średnim pensjom.

Mikrus Pick-up

W 1960 roku, w ostatnich miesiącach produkcji Mikrusa, stworzono prototyp wersji pick-up. Pojazd ten miał odpowiadać na zapotrzebowanie na małolitrażowe auta dostawcze, zdolne przewozić ładunek do 200 kg, ale projekt nie doczekał się realizacji.

Dane techniczne

  • Typ nadwozia: 2–drzwiowy sedan
  • Silnik: dwusuwowy, dwucylindrowy, chłodzony powietrzem
  • Pojemność skokowa: 296 cm³
  • Moc maksymalna: 14,5 KM (10,7 kW)
  • Moment obrotowy: 19,6 Nm
  • Masa własna: 472 kg
  • Wymiary: długość 3025 mm, szerokość 1315 mm, wysokość 1350 mm
  • Ładowność: 240 kg
  • Prędkość maksymalna: zależna od wersji

Mikrus w kulturze masowej

  • Film Liczę na wasze grzechy (1963): postacie poruszają się Mikrusem.
  • Film 150 na godzinę (1972): bohater zdaje prawo jazdy na Mikrusie.
  • Serial Wojna domowa: scena przejażdżki Mikrusem.
  • Film Mój Nikifor (2004): postać jeździ czerwonym Mikrusem.

Mikrus MR-300, mimo krótkiego okresu produkcji, zapisał się w historii polskiej motoryzacji oraz kultury masowej. Jego unikalna konstrukcja i historia pozostają symbolami tamtych czasów.

Najnowsze aktualności: