Dzisiaj jest 26 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Mi-34

Chcę dodać własny artykuł

„`html

Mi-34

Mi-34 (ros. Ми-34, oznaczenie NATO Hermit) to rosyjski lekki dwu- lub czteromiejscowy śmigłowiec, przeznaczony do treningu, transportu pasażerskiego oraz akrobacji.

Historia

Mi-34 został zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne Michaiła Mila w połowie lat 80. XX wieku jako następca śmigłowca Mi-1. Prototyp oblatano w 1986 roku, a produkcję seryjną rozpoczęto w 1989 roku. W konstrukcji wykorzystano kompozyty włókna szklanego i węglowego oraz wprowadzono nowatorskie w ZSRR podwozie płozowe.

Specyfikacja techniczna

  • Producent: Arseniewskie Zakłady Lotnicze „Progress”
  • Konstrukcja: Kompozytowa, podwozie stałe – płozy
  • Załoga: 1
  • Data oblotu: 1986
  • Lata produkcji: 1989–1994
  • Silnik: 1 x 9-cylindrowy tłokowy Wedanajew M-14W26
  • Moc silnika: 323 KM (239 kW)
  • Wymiary:
    • Długość: 11,42 m
    • Szerokość kadłuba: 1,42 m
    • Wysokość: 2,75 m
    • Średnica wirnika: 10,01 m
  • Masa:
    • Masa własna: 800 kg
    • Masa startowa: 1020 kg (normalna), 1250 kg (maksymalna)
  • Prędkości:
    • Prędkość maksymalna: 210 km/h
    • Prędkość przelotowa: 180 km/h
    • Prędkość ekonomiczna: 160 km/h
  • Pułap praktyczny: 4500 m
  • Zasięg: 450 km
  • Liczba miejsc: 1+3

Wersje śmigłowca

  • Mi-34 – wersja podstawowa
  • Mi-34A – z silnikiem turbinowym Allison
  • Mi-34C – pasażerska, cztery miejsca
  • Mi-34M – z dwoma silnikami turbinowymi WAZ-430
  • Mi-34P – wersja policyjna
  • Mi-34W & Mi-34WAZ – z dwoma silnikami WAZ-4265
  • Mi-34S – z silnikiem tłokowym M-14W26W
  • Mi-34UT – wersja treningowa z dwoma miejscami sterowniczymi

Użycie w lotnictwie

Mi-34 jest wykorzystywany w ZSRR do szkolenia, a także w lotnictwie sportowym do akrobacji i jako lekki śmigłowiec pasażerski. Znalazł również zastosowanie w Siłach powietrznych Nigerii.

Linki zewnętrzne

„`