„`html
Messerschmitt Me 210
Messerschmitt Me 210 to niemiecki ciężki samolot myśliwski, który był następcą Bf 110 i był używany podczas II wojny światowej. Jego oblot miał miejsce 5 września 1939 roku, a produkcja seryjna rozpoczęła się w 1941 roku.
Historia konstrukcji
Prace nad Me 210 rozpoczęły się w 1937 roku, a projekt został zaakceptowany w 1938. Samolot miał być wielozadaniowy, zdolny do wykonywania misji myśliwsko-bombowych. Prototyp Me 210 V1 oblatano w 1939 roku, jednak rezultaty nie spełniły oczekiwań, co doprowadziło do wielu modyfikacji.
W 1941 roku rozpoczęto produkcję seryjną pomimo niepowodzeń w testach. Me 210A-0 i inne wersje miały pełnić rolę niszczycieli oraz bombowców nurkujących. Samolot był napędzany przez silniki Daimler-Benz DB 601.
Wersje seryjne
- Me 210A: Pierwsze egzemplarze były produkowane od 1941 roku, z 94 samolotami Me 210A-0 i 90 Me 210A-1 ukończonymi do końca produkcji.
- Me 210A-1/U1: W 1942 roku wprowadzono zmiany, w tym stałe działka zamiast zdalnie sterowanych stanowisk.
- Me 210B: Wersja rozpoznawcza, która pozbyła się karabinów maszynowych na rzecz kamer fotograficznych.
- Me 210C: Prototyp z silnikami DB 605B, który miał być produkowany na Węgrzech.
Użycie bojowe
Me 210A-0 pojawiły się w jednostce Erprobungsgruppe 210 w 1941 roku. W następnych latach samoloty te były używane przez różne jednostki, w tym w Tunezji i na frontach wschodnich. Pomimo początkowych problemów, Me 210 brały udział w wielu misjach, w tym przeciwko radzieckim i amerykańskim bombowcom, jednak ich skuteczność była ograniczona.
Podsumowanie
Messerschmitt Me 210, mimo wielu innowacji, borykał się z problemami konstrukcyjnymi i operacyjnymi. Jego produkcja zakończyła się, a rozwój skoncentrował się na Bf 110. W sumie wyprodukowano 270 maszyn w wersji C na Węgrzech, z czego 110 trafiło do Luftwaffe.
Bibliografia
- Źródła dotyczące historii lotnictwa i samolotów II wojny światowej.
Linki zewnętrzne
„`