Mercedes-Benz 190 (W201)
Mercedes-Benz 190, znany również jako W201, to model samochodu osobowego, który zadebiutował w 1982 roku i był produkowany do 1993 roku. Zastąpił go model klasy C.
Dane techniczne
- Segment: D
- Typ nadwozia: 4-drzwiowy sedan
- Długość: 4420 mm
- Rodzaj napędu: tylny
- Silniki:
- Benzynowe: 1,8–3,2 l (90-160 KM)
- Wysokoprężne: 2,0–2,5 l (72-126 KM, w tym Turbo)
- Skrzynie biegów: 4-biegowa automatyczna, 4-biegowa manualna, 5-biegowa manualna
Model charakteryzował się sportowymi wersjami, takimi jak Cosworth 2.3-16v (185 KM), Evolution 2.5-16v (195-204 KM) oraz Evolution II 2.5-16v (235 KM).
Rozwój i produkcja
Prace nad W201 rozpoczęły się w 1976 roku, a ich realizacja pochłonęła około 2 miliardy marek. Nowa fabryka w Bremie oraz rozbudowa zakładu w Sindelfingen umożliwiły produkcję. Ostateczna decyzja o produkcji zapadła w czerwcu 1978 roku.
Nadwozie zaprojektowane przez Bruno Sacco bazowało na doświadczeniach zdobytych podczas projektowania klasy S (W126). Zastosowanie stali o wysokiej wytrzymałości pozwoliło na osiągnięcie masy wynoszącej 1,2 tony.
Osiągnięcia i rekordy
Mercedesy 190 E 2.3-16 ustanowiły w 1983 roku trzy światowe rekordy prędkości na torze Nardo we Włoszech, w tym rekord najdłuższej ciągłej jazdy, który wyniósł 201 godzin 39 minut i 43 sekundy. W 1984 roku Ayrton Senna zadebiutował, wygrywając wyścig pokazowy na modelu 190E 2.3 16.
Podsumowanie
Mercedes-Benz 190 to ikona lat 80. i 90., łącząca sportowy charakter z komfortem. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technicznym i stylistycznym, model ten zyskał uznanie wśród entuzjastów motoryzacji.
Przypisy i bibliografia
- Kategoria: Samochody klasy średniej
- Kategoria: Samochody tylnonapędowe
- Kategoria: Samochody z lat 80. i 90.
- Kategoria: Sedany