Linia kolejowa nr 131 Chorzów Batory – Tczew
Linia kolejowa nr 131 w Polsce łączy Górnośląski Okręg Przemysłowy oraz Rybnicki Okręg Węglowy z węzłem kolejowym w Tczewie, a następnie z Portem Gdańskim i Gdynią. Została zbudowana jako linia towarowa w latach 1852–1933, a jej budowa była istotnym elementem międzywojennej Magistrali Węglowej. Linia ma długość 493,472 km, jest prawie w całości dwutorowa, normalnotorowa oraz zelektryfikowana.
Przebieg linii
Linia nr 131 zaczyna się w Chorzowie Batorym, skąd biegnie przez Bytom, Tarnowskie Góry, Inowrocław, Bydgoszcz, aż do Tczewa. Przechodzi przez pięć województw i 18 powiatów. Obejmuje szereg stacji, w tym Chorzów Stary, Radzionków, Kalety i Wrocław Główny.
Historia
Budowa linii rozpoczęła się w XIX wieku, a jej otwieranie odbywało się fragmentami. W 1924 roku rozpoczęto budowę Magistrali Węglowej, która miała na celu eksport węgla do portów. W 1933 roku linia została otwarta w całości, a jej znaczenie transportowe wzrosło w okresie II wojny światowej.
Odbudowa i elektryfikacja
Po II wojnie światowej nastąpiła szybka odbudowa linii, a elektryfikacja rozpoczęła się w 1963 roku. Zakończono ją w 1974 roku, co znacząco zwiększyło efektywność transportu towarowego.
Parametry techniczne
Linia przystosowana jest do maksymalnej prędkości pociągów od 110 do 160 km/h, a obciążalność prądowa wynosi od 1725 do 2540 A. Wyposażona jest w samoczynną blokadę linową na niektórych odcinkach.
Obecna sytuacja
W XXI wieku linia przeszła kilka modernizacji, a ruch pasażerski został ograniczony. Obecnie linia obsługuje głównie transport towarowy. W 2020 roku rozpoczęto prace modernizacyjne na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie.
Podsumowanie
Linia kolejowa nr 131 jest kluczowym elementem polskiej infrastruktury transportowej, umożliwiającym efektywny przewóz węgla i innych towarów pomiędzy Górnym Śląskiem a portami nad Bałtykiem.