Dzisiaj jest 12 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Łada Samara

Łada Samara

Łada Samara to samochód osobowy segmentu C produkowany przez radziecką, a następnie rosyjską firmę AwtoWAZ pod marką Łada, znany początkowo jako WAZ Sputnik. Jego produkcję rozpoczęto w 1984 roku, a zakończono w 2013 roku.

Historia i charakterystyka

Łada Samara miała na celu zastąpienie starszych modeli, takich jak Łada 2101. Nowoczesna konstrukcja z przednim napędem oraz nowatorskie silniki (1.1L, 1.3L i 1.5L) powstały w kooperacji z Porsche. Model przyciągał uwagę niską ceną, jednak jego jakość wykonania była często krytykowana.

Samara występowała w różnych wersjach nadwozia: 3-drzwiowy hatchback, 5-drzwiowy hatchback oraz 4-drzwiowy sedan. Wnętrze pojazdu charakteryzowało się prostym wykonaniem z materiałów niskiej jakości, co wpływało na trwałość i komfort użytkowania.

Silniki i osiągi

  • R4 1.1L (55 KM)
  • R4 1.3L (65 KM) – najczęściej wybierany, zużycie paliwa 5,5–7,5 l/100 km
  • R4 1.5L (72–88 KM) – wyższe zużycie paliwa, szczególnie po modernizacjach

Wersja 1.3L zapewniała dobre osiągi przy stosunkowo niskim spalaniu, natomiast silnik 1.5L miał większe zapotrzebowanie na paliwo. Od 1995 roku wprowadzono silniki z wielopunktowym wtryskiem, co poprawiło ekonomikę jazdy.

Odmiany modelu

  • 2108 – 3-drzwiowy hatchback, produkowany od 1984 do 2001
  • 2109 – 5-drzwiowy hatchback, produkowany od 1987 do 2004
  • 21099 – 4-drzwiowy sedan, produkowany od 1990 do 2004
  • Łada Samara II – wprowadzona w 1997 roku, produkcja zakończona w 2010

Podsumowanie

Łada Samara była popularnym modelem w latach 80. i 90., cieszącym się uznaniem dzięki niskim kosztom eksploatacji i przystępnej cenie. Pomimo krytyki dotyczącej jakości, znalazła swoje miejsce na rynku samochodów kompaktowych, a jej wersje były dostępne zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym.