Reklama
Dzisiaj jest 9 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała

Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała

Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała, znana również jako Kolej Rogowska, to pierwsza i jedyna muzealna kolej wąskotorowa w województwie łódzkim. Początki jej działalności sięgają 1915 roku, kiedy to wojska niemieckie zbudowały wojskową kolej polową o rozstawie szyn 600 mm. Została ona stworzona w celu transportu zaopatrzenia na front wschodni.

Reklama

Historia

Budowa linii rozpoczęła się 28 lutego 1915 roku, a po zakończeniu I wojny światowej kolej została przejęta przez PKP. W 1954 roku dokonano przekształcenia torów na rozstaw 750 mm. W 1996 roku kolej została wpisana do rejestru zabytków, a w 2001 roku PKP podjęły decyzję o jej likwidacji. Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych uratowała ją, przywracając do stanu używalności.

Zabytek kolejnictwa

Na stacji w Rogowie powstaje skansen kolei wąskotorowych, w którym zgromadzono unikatowy tabor, w tym parowozy i lokomotywy. Prowadzone są także przewozy turystyczne, które odbywają się w sezonie letnim. Kolej kusi turystów malowniczymi trasami oraz historycznymi pojazdami.

Reklama

Trasa

Trasa kolejki wiedzie przez pagórkowate tereny Mazowsza i obejmuje następujące stacje:

  • Rogów
  • Jeżów
  • Białynin
  • Głuchów
  • Złota
  • Zawady
  • Boguszyce
  • Rawę Mazowiecką
  • Podskarbice Szlacheckie
  • Regnów
  • Annosław
  • Pągów
  • Biała Rawska

Wymiar edukacyjny

Od 2006 roku na kolejce odbywają się projekty młodzieżowe, prowadzone przez wolontariuszy. Celem tych działań jest promocja historii oraz zabytków kolejnictwa wśród młodzieży.

Serwis internetowy

Od kwietnia 2009 roku działa oficjalna strona internetowa Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała, prezentująca zgromadzone eksponaty oraz aktualne wydarzenia.

Podsumowanie

Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała to nie tylko zabytek, ale także ważny element kultury regionu, który przyciąga turystów i pasjonatów kolejnictwa. Dzięki pracy wolontariuszy oraz działalności Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych, linia ta ma szansę na dalszy rozwój i promocję.

Reklama
Reklama