Dzisiaj jest 19 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Kategorie dworców kolejowych w Polsce

Kategorie dworców kolejowych w Polsce

W 2015 roku Polskie Koleje Państwowe wprowadziły nowy podział dworców kolejowych w Polsce, klasyfikując je według ich znaczenia w ruchu kolejowym.

Kryteria podziału

Dworce kolejowe klasyfikowane są na podstawie różnych kryteriów:

  • Rodzaj przyjmowanych pociągów (InterCity, regionalne)
  • Rodzaj ruchu:
    • Pasażerski (osobowy, pospieszny)
    • Towarowy
  • Stopień odprawy podróżnych

Klasyfikacja od 2015 roku

Dworce kolejowe podzielono na następujące kategorie:

  • Premium (18) – obsługujące ruch międzynarodowy i regionalny, oferujące szereg usług komercyjnych. Przykłady: Warszawa Centralna, Kraków Główny.
  • Wojewódzkie (13) – obsługujące ruch międzynarodowy i regionalny, oferujące podstawowe usługi. Przykłady: Białystok, Rzeszów Główny.
  • Aglomeracyjne (94) – obsługujące lokalny ruch, z minimalnymi funkcjami komercyjnymi. Przykłady: Warszawa Śródmieście, Toruń Wschodni.
  • Regionalne (93) – w małych miastach, obsługujące ruch regionalny. Przykłady: Ostrów Wielkopolski, Suwałki.
  • Lokalne (333) – o niewielkim potencjale, minimalny standard usług. Zlokalizowane na peronie stacji.
  • Turystyczne (13) – w małych miejscowościach, obsługujące ruch w sezonie turystycznym. Przykłady: Ustka, Hel.

Klasyfikacja w latach 2005–2015

W latach 2005-2015 dworce były klasyfikowane według stopnia odprawy podróżnych w czterech kategoriach:

  • Kat. A – roczna odprawa powyżej 2 mln (15 placówek)
  • Kat. B – roczna odprawa 1-2 mln (21 placówek)
  • Kat. C – roczna odprawa 0,3-1 mln (35 placówek)
  • Kat. D – roczna odprawa poniżej 0,3 mln (2 placówki)

Podsumowanie

Klasyfikacja dworców kolejowych w Polsce jest istotnym elementem systemu transportowego, który umożliwia lepsze zarządzanie ruchem oraz dostosowanie usług do potrzeb podróżnych.

Linki zewnętrzne