Kategorie dworców kolejowych w Polsce
W 2015 roku Polskie Koleje Państwowe wprowadziły nowy podział dworców kolejowych w Polsce, klasyfikując je według ich znaczenia w ruchu kolejowym.
Kryteria podziału
Dworce kolejowe klasyfikowane są na podstawie różnych kryteriów:
- Rodzaj przyjmowanych pociągów (InterCity, regionalne)
- Rodzaj ruchu:
- Pasażerski (osobowy, pospieszny)
- Towarowy
- Stopień odprawy podróżnych
Klasyfikacja od 2015 roku
Dworce kolejowe podzielono na następujące kategorie:
- Premium (18) – obsługujące ruch międzynarodowy i regionalny, oferujące szereg usług komercyjnych. Przykłady: Warszawa Centralna, Kraków Główny.
- Wojewódzkie (13) – obsługujące ruch międzynarodowy i regionalny, oferujące podstawowe usługi. Przykłady: Białystok, Rzeszów Główny.
- Aglomeracyjne (94) – obsługujące lokalny ruch, z minimalnymi funkcjami komercyjnymi. Przykłady: Warszawa Śródmieście, Toruń Wschodni.
- Regionalne (93) – w małych miastach, obsługujące ruch regionalny. Przykłady: Ostrów Wielkopolski, Suwałki.
- Lokalne (333) – o niewielkim potencjale, minimalny standard usług. Zlokalizowane na peronie stacji.
- Turystyczne (13) – w małych miejscowościach, obsługujące ruch w sezonie turystycznym. Przykłady: Ustka, Hel.
Klasyfikacja w latach 2005–2015
W latach 2005-2015 dworce były klasyfikowane według stopnia odprawy podróżnych w czterech kategoriach:
- Kat. A – roczna odprawa powyżej 2 mln (15 placówek)
- Kat. B – roczna odprawa 1-2 mln (21 placówek)
- Kat. C – roczna odprawa 0,3-1 mln (35 placówek)
- Kat. D – roczna odprawa poniżej 0,3 mln (2 placówki)
Podsumowanie
Klasyfikacja dworców kolejowych w Polsce jest istotnym elementem systemu transportowego, który umożliwia lepsze zarządzanie ruchem oraz dostosowanie usług do potrzeb podróżnych.