Reklama
Dzisiaj jest 9 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Karabin maszynowy MG 151

MG 151/15

MG 151/15 to niemiecki lotniczy karabin maszynowy kal. 15 mm, produkowany od 1940 roku przez Waffenfabrik Mauser. W 1941 roku na jego bazie powstało działko 20 mm MG 151/20, które stało się kluczowym uzbrojeniem Luftwaffe w czasie II wojny światowej.

Reklama

Konstrukcja

MG 151 oparty jest na zasadzie krótkiego odrzutu lufy z zamkiem ryglowanym przez obrót. Posiada lufę o długości 125 cm, ogólną długość 193 cm oraz wagę 42 kg. Zasilany jest z taśmy, a jego teoretyczna szybkostrzelność wynosi 700 strzałów na minutę. Karabin charakteryzuje się długą, smukłą lufą, co umożliwia jego montaż nad silnikiem samolotu.

Nabój 15 × 96 mm występuje w dwóch wersjach: ze spłonką zwykłą i elektryczną, co ułatwia synchronizację. Oferuje różne typy pocisków, w tym:

Reklama
  • Pocisk burzący (57 g)
  • Pocisk przeciwpancerny ze smugaczem (72 g)
  • Pocisk pełnokalibrowy z rdzeniem (52 g)

Energia wylotowa pocisków wynosi od 26 kJ do 27,7 kJ.

W wyniku chęci zwiększenia mocy, nabój 15 × 96 został przeprojektowany na 20 × 82, co zaowocowało działkiem MG 151/20. Działko to miało masę 42 kg, długość 177 cm oraz lufę o długości 110 cm. Szybkostrzelność pozostała na poziomie 700 strz./min.

Użycie

Od 1941 roku MG 151/15 było głównym uzbrojeniem myśliwców Messerschmitt Bf 109 w wersji F-2 oraz samolotów Heinkel He 115C i Fw 190. Działo MG 151/20 montowano na wielu samolotach, w tym:

  • Messerschmitt Bf 109 (od wersji F4 wzwyż)
  • Heinkel He 162 Salamander
  • Heinkel He 280
  • Fw-190D
  • Messerschmitt Me 210

Na końcu wojny, karabiny zostały zdemontowane z samolotów i stosowane jako naziemna broń przeciwlotnicza.

Podsumowanie

MG 151/15 oraz jego rozwojowa wersja MG 151/20 odegrały istotną rolę w uzbrojeniu lotnictwa niemieckiego podczas II wojny światowej, stanowiąc niezawodne wsparcie w powietrznych starciach.

Reklama
Reklama