Reklama
Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama
Reklama
Reklama

Kanał Kiloński

Kanał Kiloński

Kanał Kiloński (niem. Nord-Ostsee-Kanal, skrót NOK) to sztuczna droga wodna łącząca Bałtyk (Zatokę Kilońską) z Morzem Północnym (estuarium Łaby). W międzynarodowej terminologii znany jest jako Kiel Canal.

Reklama

Historia

Kanał został zbudowany w latach 1887–1895 i otwarty oficjalnie 21 czerwca 1895 roku pod nazwą Kanał Cesarza Wilhelma. Użytkowanie rozpoczęto 1 lipca 1895 roku, a w latach 1907–1914 kanał został rozbudowany i pogłębiony. W 1948 roku przyjęto obecną nazwę.

Parametry techniczne

  • Długość: 98 260 m
  • Minimalna szerokość: 102,5 m
  • Śluzy: 2 zestawy, każdy z 2 równoległymi komorami
  • Stare śluzy: długość 125 m (z 1895 r.)
  • Nowe śluzy: długość 310 m (z 1914 r.)
  • Śluzy w Brunsbüttel (zachód) i Holtenau (wschód)

Kanał, zaprojektowany do bezpiecznego przepływu statków pomiędzy Bałtykiem a Morzem Północnym, skraca drogę o około 250 mil morskich (460 km) w porównaniu do Cieśnin Duńskich. Jest on sztucznie wykopany przez region Szlezwik-Holsztyn.

Reklama

Obecne wykorzystanie

Aktualnie kanał obsługuje statki o zanurzeniu do 9,5 m, długości 160 m i szerokości 27 m lub statki o długości 235 m i szerokości 32,5 m przy zanurzeniu 7 m. Średnia głębokość wynosi 11 m. Kanał jest połączony z 10 mostami kolejowymi i drogowymi, z minimalnym prześwitem pod mostami wynoszącym 40 m. Na całej długości kanału zainstalowano sieć radarów, a w czasie złej widzialności piloci otrzymują informacje o zagrożeniach i położeniu statków.

Wzdłuż kanału znajdują się stacje sygnałowe zapewniające bezpieczeństwo ruchu, a większe statki mijają się na 11 mijankach, gdzie jeden z nich czeka na przejście drugiego.

Reklama

Link zewnętrzny

Reklama