John Carmack
John Carmack, urodzony 21 sierpnia 1970 roku, to amerykański programista i współzałożyciel firmy id Software, znany jako kluczowa postać w rozwoju gier komputerowych. Był głównym programistą przy takich grach jak Commander Keen, Wolfenstein 3D, Doom oraz Quake.
Życiorys
Młodość
Interesując się komputerami od najmłodszych lat, Carmack stworzył w podstawówce logo MTV na komputerze. W wieku 14 lat włamał się do szkoły, kradnąc komputer Apple II, co skutkowało rokiem spędzonym w zakładzie poprawczym. Badania psychologiczne ujawniły u niego brak empatii.
Kariera w programowaniu gier
Karierę zaczynał w studiu Softdisk, gdzie poznał Johna Romero. W 1990 roku wspólnie stworzyli grę Commander Keen. W 1991 Carmack opuścił Softdisk i współzakładał id Software. Jako pionier w grafice komputerowej w grach FPS, Carmack opracował wiele technik wyświetlania grafiki w czasie rzeczywistym, m.in.:
- Rzutowanie promieni (ray casting) – Hovertank 3D, Catacomb 3D
- Podział binarny przestrzeni (binary space partitioning) – Doom
- Buforowanie powierzchni (surface caching) – Quake
- MegaTexture – Enemy Territory: Quake Wars, Rage
Carmack spopularyzował również technikę brył cieni (shadow volume) zwaną „przewrotem Carmacka” w Doom 3. Wspiera organizacje zajmujące się wolnym oprogramowaniem, a silniki gier Quake zostały udostępnione na licencji GNU GPL.
Rzeczywistość wirtualna
W 2013 roku Carmack został CTO w Oculus VR, firmie zajmującej się wirtualną rzeczywistością, która później została przejęta przez Facebooka (Meta).
Sztuczna inteligencja
W 2022 roku jego firma Keen Technologies, skoncentrowana na silnej sztucznej inteligencji, otrzymała dofinansowanie w wysokości 20 milionów dolarów.
Podsumowanie
John Carmack to wpływowa postać w branży gier komputerowych i technologii, znany z innowacji w grafice oraz zaangażowania w rozwój sztucznej inteligencji.