Jesus Christ Superstar
Jesus Christ Superstar to rock opera stworzona przez Andrew Lloyd Webbera i Tima Rice’a, która przedstawia ostatni tydzień życia Jezusa Chrystusa z perspektywy jego zwolenników i przeciwników. Musical zadebiutował w 1970 roku jako album koncepcyjny, znany z charakterystycznej brązowej okładki, co miało na celu uniknięcie kontrowersji związanych z jego realizacją na scenie.
Historia musicalu
Premiera teatralna miała miejsce 12 października 1971 roku na Broadwayu, po wcześniejszej trasie koncertowej, która rozpoczęła się 12 lipca 1971 roku w Pittsburghu. Trasa obejmowała 54 miasta i 74 przedstawienia, a obsada składała się z takich artystów jak Jeff Fenholt (Jezus), Yvonne Elliman (Maria Magdalena) oraz Carl Anderson (Judasz).
Produkcje na całym świecie
- Australia: Musical zadebiutował w 1972 roku, a główne role zagrali Reg Livermore (Herod) i Marcia Hines (Maria Magdalena).
- Hiszpania: Produkcje odbywały się w latach 1977-2008, z różnymi obsadami, w tym Camilo Sesto jako Jezus.
- Korea Południowa: Premierowa inscenizacja miała miejsce w 2013 roku, z Park Eun-tae jako Jezusem.
- Polska: Musical wystawiano w Gdyni (1987, 1999), Chorzowie (2001), Łodzi (2014) i Warszawie (2016).
Obsada i postaci
- Jezus Chrystus: Przedstawiony jako melancholijny lider, który staje przed dylematami swojej misji.
- Judasz Iskariota: Uczeń, który ostrzega Jezusa przed jego naukami i ostatecznie popełnia samobójstwo.
- Maria Magdalena: Zakochana w Jezusie, która przechodzi wewnętrzną przemianę.
- Poncjusz Piłat: Prefekt Judei, który waha się przed wydaniem wyroku na Jezusa.
- Kajfasz i Annasz: Arcykapłani, którzy planują aresztowanie Jezusa.
- Szymon Zelota: Uczeń, który pragnie rewolucji i wolności dla Izraela.
- Herod: Tetrarcha Galilei, który traktuje Jezusa z lekceważeniem.
Lista utworów
W musicalu znajdują się znane utwory, takie jak:
- Heaven On Their Minds
- Everything’s Alright
- Gethsemane (I Only Want to Say)
- The Last Supper
- King Herod’s Song
Podsumowanie
Jesus Christ Superstar to wpływowy musical, który łączy rockową muzykę z biblijną narracją, przekształcając tradycyjne podejście do opowieści o Jezusie. Jego międzynarodowe inscenizacje oraz różnorodne interpretacje świadczą o jego ponadczasowym charakterze i znaczeniu w kulturze popularnej.